Monday, October 5, 2009

Sesi pertemuan bersama Tun

Tajuk kali ini agak ganas. Mungkin ada yang terbeliak biji mata selepas membaca tajuk tersebut. Seperti biasa, tajuk perlulah gempak, supaya pembaca ramai. Teknik itulah yang aku gunakan. Tapi aku tak tipu, aku bukanlah seorang penipu. Berdosa kalau menipu. Aku masih ingat kata-kata itu. Itulah kata-kata ustazah aku sewaktu di tadika dahulu.

Berbalik kepada topik, hari ni aku sedikit teruja. Terus terang aku katakan, inilah first time aku terasa teruja begini. Aku dapat menghadiri satu sesi ceramah oleh Tun Mahathir. Sape-sape yang tak kenal beliau, sila berhijrah ke mongolia ataupun ethiopia.

Aku datang ke dewan time tu pkul 9.30 . Kelas baru je abez. Kalau ikot jadual, ceramah tu start pukul 10.00. Datang-datang je dewan dah penuh. Manusia-manusia mula ditempatkan di luar. Ada disediakan booth. Pasrah je aku tengok muka yang kene duduk kat luar. Muka bengang, muka kepanasan sume ada..Muka yang takde reaksi terus pun ada.

Ah, mane buleh macam ni. Desus hati aku. Mahathir nak jumpe aku. Aku tak kira, aku nk duduk kat dalam jugak. So, dengan muka yang tak malu, aku menyerabutkan aku di dalam dewan, yang sudah sedia penuh. Mujurlah aku kenal manusia-manusia petugas disitu. Dapat juga aku duduk kat dalam. Tapi tempat tu tersorok la jgk.

Aku sedih. Tapi aku tak menangis. Aku perlu control macho. Kaum wanita ada disebelah. Kene tunjukkan kemachoan aku, serta sifat aku yang gentleman. Jadi, aku pakai jaket aku. pergh..Mesti perempuan tengok aku nnti. Desus hati aku...Tapi..baru je die nak tengok aku, Tun sampai. Die tengok kat Tun. Aku kecewa. Tapi aku teruja. Teruja tengok tun. Mau je aku nak lompat pergi kat Tun. Tapi aku masih waras. Nanti aku lagi glamer dari Tun.., tak boleh jadik. Jadi aku duduk diam-diam. Muka memang tak puas ati tak dapat salam dengan Tun.. Aku tengok manusia-manusia lain dah macam gile dapat salam dengan Tun. Saje nak buat aku jelez la tu.

Macam biasa, ceramah Tun memang berinformatif. He is such a great thinker. He is a thinker of the nation. Aku rasa-rasa la. Sebab aku tak nampak lagi pmimpin lain yang lagi hebat dari die abad ni. Ayat-ayatnya bersahaja, tapi bermakna.

Dia concern pasal Ketuanan Melayu. Well, tanpa dia, kaum melayu dah lame jatuh. Rase-rase aku la.

"Jatuh? Jatuh bangunan ke?" Kawan aku menyampuk.

Serta merta kepala beliau disempuk.

Time balik, aku sempat record video Tun dalam kereta. Dia naik kereta bersama sama dengan Naib Canselor UiTM. Agak sadis, Naib Canselor langsung tak dilayan mahupun dilihat. Mahathir tumpuan utama. Kesian. Mesti dia balik nanti mengadu kat Isteri. Orang ada isteri, yang ko jelez apehal.


Abang polis kat tepi tu lagi la. Takde sape pun yang tegur mahupun lambai kat beliau. Kalau aku tanye balik manusia-manusia kat situ, sure ada yang akan berkata.."eh..ada polis ke tadi"..Ahh..malas aku layan ko.

Kami riang. Kami ceria. Kami sentiasa muda

2 comments:

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

to be honest,aku sangattttttt men-cinta-i Tun!!!!!


since drpd aku kecik,bodoh tak tahu apa pasal politik,ataupun dah besar ni langsung tak pernah nak ambil tahu pasal politik,tapi bila bab Tun,aku rasa aku sanggup jadi tukang angguk kepala pada setiap kenyataan beliau.
Tun memang hot.I can't deny. :P

eyemeroll said...

lol..
tak pernah aku dgr ayat nih..

"Tun memang hot"

hahaks..

tapi yup..aku stuju. He's a legend.