Tuesday, October 27, 2009

Poligami

Pagi-pagi buta lagi aku dah naik bas. Jauh benar perjalanan aku kali ini. Dungun merupakan destinasiku. UiTM Dungun untuk lebih tepat. 91KM jauhnye. Jauh gile.

Dalam perjalanan, aku buat keluar MP3 Sony aku , pasang earphone berhampiran gegendang telinga, dan zass..aku melayan radio.

Aku dah agak boring dengar lagu yang ada dlm mp3 aku ni, radio je jarang layan. Layan skali skala bez gak.

Aku dengar HotFM. Aku agak tertarik dengan tajuk perbincangan HotFM arini, iaitu POLIGAMI yang berdasarkan kisah benar yang bermula daripada si suami mengenakan panggilan hangit kepada si isteri.

*Kepada sesiapa yang tak tahu apa itu panggilan hangit - ianya adalah panggilan yang dihangitkan.

Serius bebenar pagi tadi. Tapi bez. Macam-macam komen. Yang gune alasan lama pun ada. Malas aku nak terangkan satu persatu. Aku tak sempat dengar sampai habis pun segmen tuh.

Tapi.

Okay. Aku ON kan mood serius.

MODE: SERIOUS

Aku single. Walaupun pandangan aku boleh dikotak katikan , aku nak beri pandangan jugak.

Aku nak akui kat sini. Kaum lelaki memang suka bercerita, bercakap atau mengarut tentang poligami. Ada yang cakap tanpa sebarang reaksi, ada jugak yang bercakap just untuk bergurau, dan ada yang cakap tanpa fikir langsung. Dieorang punye mulut, jadi dieorang punye suka. Korang punye telinga, pandai-pandai jaga.

Tapi jarang sekali kalau kita nak jumpe lelaki yang bercakap, atas dasar tanggungjawab dan memang beliau nak berpoligami.

Niat tu mungkin ada la kot nak berpoligami. Tapi jarang kita jumpa. Kalau jumpa pun, sorang 2 je yang berpoligami. Zaman sekarang la maksud aku.

Sekarang ni aku nak bercakap atas pikiran aku sendiri. Bukan atas dasar lelaki. (Tapi aku lelaki!)

Bagi aku, poligami tidak lebih daripada sekadar percakapan untuk gurau senda, dan sebagai pemanis mulut.


Poligami? Hell no! --> Mood Serious


Satu sebab je aku tak nak berpoligami.

Aku kedekut.

Kalau aku dapat gaji tinggi, katakanlah 5 ribu. Tinggi tuh. Lagi tinggi dari gaji pembacuh teh tarik dan penebar roti canai. Berdasarkan realiti la...

Bini ada 2. Anak ada 12.

Rela aku hidup membujang macam tu...........

No comments: