Thursday, October 29, 2009

Percubaan Pertama

Karim diam. Mukanya jelas tak puas hati.

Crew production lembap. Tak produktif langsung. Memang Karim pantang dengan sikap demikian.

Kemudian Karim menjengah tempat lepak designer plak.

"Opocot" Karim melatah.

Terkejut beliau melihat muka designer seko-seko. Macam hantu. Mata lebam. Rambut tak terurus. Macam mat gian pun ada.

"Awok mung amek dadoh?" Karim cuba berjenaka.

Lantaran jenaka Karim itu, semua mata tertumpu kepada Karim. 5 mata bertentang 1. Tapi Karim lebih garang. Sebab dia yang bayar gaji. Jadi memang dia yang menang.

Ahh..Dieorang dah takde sense of humor. Pikir karim...

Karim membetulkan kot dan spek matanya.

"Aku dop puah ati dengan design sek sek mu. Wak balik. Aku nok siap esok. Kalu dop, mu sume "are fired"

Karim menunjukkan sifat tegas.

Wajah designer tak berubah. Dah letih dieorang berusaha. Tapi still design dieorang kene reject. Muka dieorang dah terlampau letih nak tunjukkan reaksi. Sudah 10 design dieorang buat, semua kene reject.

Lepas Karim pergi...



"Wattahel la bos tu"...

"Chiisi. Ini punya olang r, baik pergi mampos tau."




Tapi dieorang sedar. Dieorang makan gaji.....




Esokkannya dieorang present design ke 11 dieorang.

Menepati konsep, kemas, simple dan versatil. Takde sebab lagi Karim tak bersetuju dengan design demikian.

"Ini design kitorang." Dah takde tenaga lagi dieorang nak present. 3 hari berkerja keras.

Dalam masa 3 hari, 11 design dah dicipta. 10 direjek tanpa banyak soal.

Ringkas gila presentation diorang. Karim menjeling.

"You orang, belajar sampai SPM ke degree?" Takde slang lagi. Karim menunjukkan sifat professionalnya.

"Design macam ni, aku boleh buat tau tak? Aku nak yang lain dari yang lain! This is rubbish!" Ujar Karim. Kembali menunjukkan ketegasan beliau.

5 designer melihat sesama sendiri. Sorang daripada mereka mengunci pintu bilik mesyuarat tersebut. Karim keseorangan, di hujung meja.

Seraya itu, 2 orang designer tadi memegang bahunya. 1 orang merapati Karim dan mencungkil matanya. Perutnya ditoreh. Diperah pula limau nipis. Sorang lagi datang dan meleset garam.

Karim hanya mampu menjerit.

Aku kekeringan idea nak buat jalan cerita yang menarik. Aku makin kurang kreatif sejak dua menjak ni. Ahh..tapi aku berjaya membuat cerita ini. Apapun, inilah percubaan pertama aku.

No comments: