Monday, September 6, 2010

TV3, Iklan dan Freemason

Tv3 semalam dah buat pengumuman untuk menarik balik iklan raya yang disiarkan mereka baru-baru ini. Ini tindakan susulan setelah iklan tu dikritik dan mendapat tentangan daripada orang ramai. Ternyata, isu dalam iklan ni amat sentitif. Dan ternyatalah isu ini benar-benar serius.

Jadi, daripada isu ini kita perlu sedar beberapa perkara.

1) Isu agama tidak boleh dipolitikkan. Tidak boleh di"satumalaysia"kan. Ini keagamaan. Bukan perkauman. Bukan isu sembarangan.

2) Iklan Tv3 memaparkan realiti. Tapi seperti biasa, kita perlu disuapkan dengan input palsu. Iaitu dengan ilmu dan doktrin pemikiran bagaimana kehidupan ini seharusnya terjadi. Bukan dengan dunia realiti hari ini.

3) Aku nak komen pasal TV3 "handle" isu ni. Aku tengok sekejap aje semalam kat berita time dia umum keputusan nak tarik balik iklan tu. Baguslah dia nak tarik balik. Mengaku kesalahan. Tapi kenapa tak diolah dengan lebih detail sebab apa ada orang marah. Kurang-kurang tak adalah heboh kat facebook kait iklan tu dengan freemason & illuminati. Kejaraharam manalah yang buat kerja ni.

Kita kena sedar dan terima, yang iklan TV3 memang wajar diboikot dan ditentang, tapi sebenarnya itulah plot harian rakyat Malaysia zaman ini.

No comments: