Saturday, September 4, 2010

Isu dapur arang, teknologi moden dan kebudayaan.

Semalam sampailah jugak aku ke negeri Terengganu. First time jugaklah aku rasa perasaan balik dari jauh semata-mata untuk beraya. Dapat feel. Feel raya. Tu tak kira feel time dengar lagu raya lagi. Syahdu betul!

Entah kenapa, tapi aku tetiba menjadi seorang nasionalis. Perasaan kagum terhadap Terengganu membuak-buak. Tak kiralah negeri ni mundur, tak ada sebarang JJ, Parkson, TS mahupun MidValley, aku tak kisah.

Itu semua bangunan manusia. Ada duit, ada politik kotor, ada ketamakan, kau boleh buat. Senang. Bila-bila saja boleh buat.


Jadi bila dah sampai di Terengganu, maka aku tak sabar-sabar nak pergi bazar ramadhan. Port tetap tiap tahun, bazar dekat Chabang Tiga.

Dalam hati, aku rindu nak ambil bau asap pulut lepa, sata, otak-otak dan sebagainya.

Tapi, haramjadah. Bila dah sampai, bau-bau tu semua dah tak ada.

Semua usahawan dah maju. Dah pandai berteknologi. Tak main dah bakar sata, pulut lepa dan otak-otak guna arang. Sekarang guna dapur moden. Maju.

Aku bukan nak bersifat anti-teknologi ke apa, memang ada banyak pro dia guna dapur moden yang tak guna arang ni. Tapi, bagi aku bila buat macam ni kesenian dia hilang. Kebudayaan dah pudar. Tak ada lagi antik dan uniknya cara membuat pulut lepa, sata dsb. Bau yang memberikan nostalgia dulu-dulu dah hilang.

Apa salahnya dapur arang ni? Melambatkan kerja? Menyusahkan proses? Dah bertahun aku duduk dekat Terengganu, dari dulu lagi orang kita guna arang untuk bakar kuih ni semua. Tak pernah pulak ada timbul isu leceh, lambat dan susah. Mungkin lambat tu betul. Tapi dalam proses membuat kuih ni, proses menghidupkan arang tu sendiri dah jadi normal. Yang penting "natural". Ada bau asap api.


.....

Maka aku pulang kerumah dengan pulut lepa moden tanpa bau asap api.

2 comments:

eik`S noName said...

dan pabila makan malam pulut lepa dah xbest sbb xpanas...xkire la gune dapur arang ke moden ke....pulut lepa dah dilepakan dan dah xsejuk....hahaha

Iman's Umi said...

Ckp ada bau asap api teringat dapur kayu umah dulu, sgt sedap air yg dimasak dengan dapur kayu bau asap api. Wah dh sampai, kami mlm raya nti bru smpi Jerteh kot.