Wednesday, September 22, 2010

Ringkasan Hari

Hari ini hari rabu. Kelas ada time pagi sahaja. Jadi membolehkan aku untuk melaksanakan segala agenda melalaikan diri sendiri.

Uniknya, hari ini aku cipta sejarah. Sebab apa. Sebab aku seorang diri. Aku tak tahu kenapa, tapi aku cuba untuk berseorangan. Maka hari ini, tanpa menghiraukan teman seperjuangan yang terperuk kebosanan dekat rumah, aku keluar seorang diri demi mencari titik-titik hiburan untuk dinikmati.

Tentatif aku hari ini bermula dengan kedai Popular, MPH dan diakhiri dengan TGV Cinemas. Bertempat di Jusco Bukit Raja.

Sementara lepak-lepak dekat MPH, berjenuh aku cari buku yang best-best dan bertemakan indie. Tapi susah nak jumpa. Semua buku berdasarkan teori semata, tanpa hiraukan macamana dunia telah terjadi. Come on. Let's forget the theory. Focus more on reality!

Mujur perkhidmatan MPH ni professional. Aku try adjust pekerja dia suruh cari buku Mohd Jayzuan. Tak jumpa. Tapi dia cakap ada dekat MPH kat SACC. Apa lagi, aku terus reserved. Dan malam ni buku tu dah ada dengan aku. Menanti untuk dinikmati.

.....

Sekarang aku dengan dunia.

Susah aku nak terang. Perkara kat sekeliling aku menjadi komplikated lebih daripada apa yang aku jangka. Masalah datang dengan riang dan kejamnya. Tanpa menghiraukan status pemikiran dan perasaan aku. Aku tak cari, aku tak buat, tapi aku terlibat. Kalau difikirkan balik, apakejadahnya semua ni. Orang cakap sendiri buat sendiri tanggung. Ni tak. Aku tak buat, aku jugak yang kena tanggung.

Rumitnya masalah memang ditahap celaka. Aku baru 20. Tapi tahap masalah aku boleh buat orang 40 tahun yang sakit jantung terus gugur tersungkur ke tanah. Kaunseling? Go to hell!

Akademik aku dah tak risau. Sebab aku dah hilang minat untuk merisaukan diri aku dalam benda-benda macam ni. Teori. Teori dan teori. Perkiraan pun berdasarkan teori. Teori bermakna fakta. Dan fakta adalah ilmu. Ilmu pula sebenarnya perkara yang lepas. Iaitu benda yang dah dirungkai dan dicipta berkurun yang lepas. Satu-satunya cara untuk menguasai perkara yang lepas adalah dengan menghafal.

Jadi, secara ringkasnya mereka-mereka yang berjaya dalam akademik adalah mereka yang berjaya menghafal dengan cemerlangnya. Tapi, sejauh mana menghafal boleh membawa kita berjaya dalam hidup? Setakat dengan CGPA tinggi. Buat apa semua ni? Dapat kerja? Tak relevan buat aku. Aku belajar demi satu sebab saja. Sebab Islam menuntut kita untuk mendalami ilmu.

Okey. Sekian update pening hari ini.

3 comments:

- koroe - said...

aku belajo sbb aku ikut sek2 mung sume la..kalo aku duk umoh,aku taktau nk watpe nanti..nk kje malaz..hehe

Anonymous said...

uncle pun pening mir... hahaha.. kepeningan yang menjurus kearah tidak tahu kebendaan yang melampaui batas..

eyemeroll said...

@ koroe - haha.. cari duit sendiri best jugak pe..

@ abgman - tu r. pening pening dan pening dok ketahuan benda. haha