Wednesday, September 8, 2010

Cerita Universiti

Hari itu aku sempat jumpa dan sembang sikit dengan lecturer aku. Lawa orangnya. Tapi sayang, hujung tahun ni nak kahwin katanya. Susah betul nak dapat peluang sebagai student untuk bersembang dengan beliau.

Dalam kepala aku ni, ada satu perkara je yang aku masih tak puas hati. Perkara yang aku masih tak dapat jawapan yang ideal. Jawapan yang complete bagi aku. Dan untuk soalan-soalan macam tu, hanya lecturer-lecturer macam beliau yang mampu menjawab.

Jadi bila dah dapat peluang ni, aku pun mulalah sesi korek rahsia.

"Err, miss..boleh dulu miss kerja ape ek? Best tak? " Tanya aku. Penuh berminat.

"Kerja engineer la. I kerja dekat kilang. Biasa-biasa je..." Ujar dia.

"Ala miss, cite la sikitt....." Aku mula buat serius, tapi dengan riak manja.

"Apa yang u nak tau haa...ok. ok. Camni. Dulu I kerja dekat kilang ******. Susah nak dapat kerja time tu. I sorang je perempuan. Yang lain semua lelaki. " Dia mula memberi penerangan.

"Kerja macam biasa, masuk pukul 9 pagi. Kalau ikutkan, habis kerja pukul 5 petang" Aku angguk lagi. Macam ok. Ni memang jawapan yang aku duk tunggu.

"Tapi selalunya ada projek besar. Kena ikut planning schedule. Takut tak sempat, jadi most of the time I balik pukul 9 malam.Tu pun sebab I perempuan. Kalau lelaki balik pukul 10 lah."

"Hari minggu macamana miss?"

"Hari minggu pun kerjalah. We are dedicated to our work you know.." Muka dia penuh taksub. Seolah-olah walaupun kerja tu letih, tapi enjoy.

Aku angguk, angguk. Dan angguk.


Dalam hati, cepat-cepat aku tukar cita-cita. Being an engineer makes you a workaholic. No life. Aku masih muda. Aku perlukan pengalaman untuk rasa erti berdosa dan insaf sekurang-kurangnya.

No comments: