Saturday, September 18, 2010

Awok-Awok

Maka tersebutlah kisah sebuah persatuan sosial kampung aku dan daerah sekitarnya. Namanya awok-awok (baca: teman/kawan/sekutu).

****

Macam lain-lain hari dan seperti kebiasaannya,perjumpaan harus diadakan sesama awok-awok sebelum masing-masing berangkat balik.

Ahli awok-awok tak ramai. Cukup dengan sekadar 5 orang. Atau kadang-kadang 6. Dan kadang-kadang lagi 7.

Ahli tetap seramai 5 orang ialah Aku, Ik, Anas, Cat & Amad.

Untuk mengadakan satu perjumpaan awok-awok , satu skuad khas perlu diwujudkan. Ini bagi memastikan perjumpaan itu berjalan dengan lancar, dan mencapai misi, objektif serta agenda tertentu. Ini menunjukkan betapa komitednya kami. Dan juga betapa terancang dan professionalnya kami.

Aku macam biasa. Pengelola kenderaan. Kalau aku rajin, aku rembat semua orang dengan kereta. Senang. Tak payah nak kena tunggu, sesat dan lain-lain hal yang susah nak terang dengan akal. Dengan cara ni, kalau nak kemana-mana, pertukaran rancangan, kecemasan yang dibuat-buat semuanya dapat di"handle" dengan mudah.

Dan "awok-awok" yang lain akan bertindak sebagai penganjur dan perancang. Tarikh dan masa perlu ditetap dan dipersetujui ramai. Tak boleh syok sorang-sorang. Tapi selalunya idea sorang akan diterima ramai.

Setelah perancangan dibuat, diatur dan dipersetujui.

Maka keluarlah kami melaksanakan agenda yang dirancang.


.
.
.
.
.

Bila lepak. Masyarakat kat tepi kami dah tak sedar. Isu yang sedap-sedap ditimbulkan. Mana yang perlu ditambah aku tambah. Mana yang perlu dibincang aku usulkan. Dan mana yang perlu dilawakkan kami lawakkan.

Sedar-sedar, dah 2 jam. Air dah kering. Rokok masing-masing dah tinggal abu.

Aku tengok sekeliling. Ah. Jahanam. Tanda dah muncul.

Tanda-tanda awal...

.
.
.
.
.
.

Cuti dah nak habis. Kepala nak kena perah balik. Mood nak kena rajinkan balik. Mental nak kena kuatkan semangat lagi. Haish. Demn betul.

4 comments:

eik`S noName said...

ahaks...sila click name IK tu ye....

owoh...btol tu...tp yang xbest..aku jgak yg stay ganu seko diri dan membusuk...xsuke xsuke...kah2/...emo x??

eyemeroll said...

Geli aku baca. haha

asf said...

ngeh3..kami mmg professional!!

eik`S noName said...

hahaha,,,kalu geli...bermakna menjadi la ayt2 aku...ahaks
mcm pelakon yang memainkan watak dgn berkesannya...kah3