Thursday, September 16, 2010

Merentasi Zaman Persekolahan

Kisah sekolah kalau diungkitkan balik ketika umur dah cecah 20 memang nampak sedikit historical. Kita boleh nampak dia punya nostalgia, yang kadang-kadang boleh buat kita ketawa sampai kejang salur sfinkter kardium.

Sebab apa? Sebab zaman kat sekolah ni rata-rata budak belum baligh. Nak-nak budak lelakilah. Sebab kami punya proses kearah mencapai tahap "baligh" sedikit pending.. Bulu ketiak pun tak tumbuh lagi time tu. Deodorant sah-sah tak pakai. Selalu pergi sekolah guna bau nature je. Sama ada bau masam peluh, hanyir telur, atau hanyir longkang. 3 jenis bau yang memang tak akan anda dapati di pasaran perfume.

Ok. Berbalik kepada topik sekolah.

Ada budak yang nampak tahap kerosakan mental sejak sekolah lagi. Tapi memang rare jugaklah spesies macam ni. Selalu time kat sekolah kalau form 1 - form 3 ni innocence lagi. Memang berpewatakan baiklah. Kalau ada yang perangai macam haram tu, mesti sebab tererikut-ikut perangai jahiliah abang kakak.

Bila form 4-form 5, akan berlaku proses kearah tumbesaran. Kecelaruan mental dan kebuntuan identiti sendiri mengambil proses pada waktu ini. Ada yang hidup dengan cara bagaimana mak bapak dieorang suruh, dan ada yang memberontak dan terang-terangan hidup dengan cara sendiri. Dalam erti kata lain, ada yang akan hidup berdasarkan hipokritasi, dan ada jugak yang akan hidup dengan kebebasan.

Sebab apa aku ungkit zaman sekolah ni? Sebenarnya aku saje je nak cerita balik. Ungkit balik. Bak kata ahli sejarah, kalau kita tak tengok dan belajar sejarah akhirnya kita akan ulangi sejarah tu balik. Jadi aku menyahut seruan beliau, untuk cuba belajar dan meminati sejarah dari unsur keunikan peristiwa sejarah itu sendiri.

Apa yang uniknya sejarah peristiwa aku masa sekolah?

Mungkin sedikit orthodok, paradoks dan sebagainya. Tapi, hakikatnya....

.
.
.


Aku pernah ditampar oleh seorang budak perempuan. Walaupun terus terang aku tak salah, dan aku pasti dia salah orang. Err, peristiwa 6 tahun lepas (form 2)

Jadi aku sedikit kagum dengan diri sendiri, sebab dah tunjuk sikap gentlemen sejak form 2 lagi, memandangkan aku biar je budak tu tampar aku tanpa sebarang sebab, musabab dan jugak tindakbalas.

10 comments:

nur said...

nice n simple blog here.. gentleman tu ditampar dak pompuan..

ezzat hachiko said...

haha. u mentined it here. sangat berani. x takot kena sembur ke? haha.
by the way, nape tetibe sume post about memories. hehe

asf said...

ha! ni kwn ak~
"gentleman"..
mne nk dpt gentlman cm ni kt lorong hj taib sane tuh??
ad? ad? tnjuk skit..hahahahaaa..
an an an!

eik`S noName said...

hahahha...aku macam tau je sape yg tampar mu tu...
ermmm...bkn gentelman...tp xberani man...kah3

ty...sbb kes raya dgn saeng2 kolah banyak sgt nie...huk3

eyemeroll said...

@ nur - trimas.
@ ty - dah berani mati benor ni. hehe
@ syafix - cari dekat lorong merbau patah.

eyemeroll said...

@ eik - a good man will never punch a girl!

AngahSayang2314 said...

hehhe tampar perempuan...

eyemeroll said...

@ angah - tak main la tampar-tampar ni. ape kelas. Ye dok

keh3x.

ezzat hachiko said...

haha. yup!!!! i mean a real man never touch a girl.')

eyemeroll said...

@ ty - dah pandai berfalsafah skang? hehe