Monday, April 19, 2010

Review : KAIJI

Salam Sejahtera.

Hari ni nak review-review cerita. Tak hirau lah lusa exam pun. Walaupun study tak habis lagi, carry mark tak tengok. Aku tak kisah. Yang penting aku nak review cerita.

Tajuk cerita : KAIJI

.......

Gambar tak ada ye. Digi punya pasal. Kombinasi 3g yang lembap dengan download rate yang pantas. Ada sapa-sapa boleh tolong tanya kat Digi apa kelebihan download rate yang pantas jika line yang lembap?...

.......

Ok. Pasal cerita Kaiji. Silap sebab aku terlampau mengharapkan yang cerita ni macam cerita Liar Game. Tak pasal-pasal aku tercarut ketika tengok cerita.

Tak banyak psyco, tak banyak main-main sama minda berbanding Liar Game.,.Tapi yang sama dengan liar game adalah sebab dalam game dia melibatkan penipuan. Tak ada gambling black jack ke hape ke. Tak ada "main tipu", "keretapi" dan sebagainya. Macam liar game jugak, game dia berpaksikan judi konon-kononnya. Sebab tu lah ada nama gambling kat tajuk dia.

Yang jadi aku hangin, hero dia gila menyedihkan. Dah lah tak psycho macam Akiyama Shinichi, dia jugak seorang loser. Sikit-sikit nangis. Jerit meraung segala. Air liur tersembur sana sini. Tahan je aku tengok muka pelakon yang kena tempias tu.

Ada jugak satu game yang melibatkan tuah dan keberanian semata. Tak ada melibatkan pemikiran dan strategi langsung. Main tibai je. Tapi macam cerita-cerita lain, hero sentiasa menang. So, dia menang walaupun tak ada strategi dan sibuk nak meraung.

Ada unsur kemanusiaan. Kira bagus lah. Game yang betul-betul best ada satu je. Taktik digunakan sama dengan taktik yang di awal cerita. Tapi sedikit kompleks. So, boleh je la aku nak layan jugak. Dan ending dia boleh tahan jugak sebab ada something yang aku tak dapat nak duga hinggalah sampai ke saat-saat akhir.

Rating? Aku bagi 5.5/10.

Tengah-tengah aku tensen, sibuk nak maki hamun cerita ni, tetiba kuar lagu YUI. Oh. Tenang balik. Tak jadi nak marah-marah. So, untuk sesapa yang belum dengar lagu YUI tu, sila lah tengok cerita ni.

Sekian.

5 comments:

Darkkadabra said...

Oh. Ko misti belum tengok anime dia kan?

Aku dah tengok anime dia sebab tu aku tak tengok movie dia.

Agak launcaia.

.:: aMe[r]hYmE ::. said...

perh...smngt ak gune proxy lg donlod toren tuh...
tgk2 cite cam t**k...

eik`S noName said...

dapat je Liar Game 2...ejas to me yerr

eyemeroll said...

@dark - kartun dia tak lawa.so aku tak tengok lah. hehe

@amer - haha..sama la kita.

@eik - aku da lama ada liar game 2...mu nk ke'?

Anonymous said...

http://rasarasahatiini.blogspot.com/