Friday, April 2, 2010

Segmen Jom Kita Bandingkan.

Entri hari ini dimulakan dengan ucapan takziah buat keluarga Din Beramboi.

Al- fatihah.

-----------

Buat beberapa minggu ni, terdapat beberapa orang yang nampak nya sibuk menyelesaikan teka-teki mengapa aku melayan lagu independent sejak 2 3 minggu ni.

Sebelum salah faham berlaku dengan hebat nya, ingin aku tegaskan bahawa aku hanyalah sekadar melayan. Dan aku tak pernah pergi mana-mana gig setakat ini. Tapi memang masih berharap lah. Cuma ada satu kejadian menyadiskan di mana aku secara tak sengaja termasuk ke dalam sebuah dewan di mana berlangsungnya gig band hardcore. Yang menariknya, aku tak faham 1 pun dari ayat yang disebutkan. Hebat.

Jadi, pada hari ini, aku menyeru kepada anda-anda sekalian, mari lah kita melihat perbezaan di antara lirik lagu indie dan lirik lagu biasa.

Untuk bertindak adil, aku memilih lagu bertemakan cinta bagi lagu indie dan lagu biasa.

Lagu biasa yang bertemakan cinta...

Tajuk : Ketulusan hati
Penyanyi : Anuar Zain

Cinta ku tak berdusta
Tak mengenal lingkar
Tak kenal nustapa

cinta ku hanya indah
Hanya bahagia
Untuk selamanya

Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau dengarkan kasih ku

Mencintai mu
Tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
Hanya tulusnya hati
Mencintai mu
Tak mengenal lagu
Keyakinan hati ku
Hanya untuk dirimu
Selalu...

Cinta ku tak berdusta
Tak mengenal lingkar
Tak kenal nustapa

Tak ada seribu janji
Hanya bahagia
Untuk selamanya

Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau dengarkan kasih mu

Mencintai mu
Tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
Hanya tulusnya hati
Mencintai mu
Tak mengenal lagu
Keyakinan hati ku
Hanya untuk dirimu
Selalu...

Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk dirimu
Kau dengarkan kasih ku

Mencintai mu
Tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
Hanya tulusnya hati
Mencintai mu
Tak mengenal lagu
Keyakinan hati ku
Hanya untuk dirimu
Selalu...


Dan sekarang kita lihat lagu indie yang bertemakan cinta pula...

Tajuk : Maharani
Penyanyi : Butterfingers

VERSE 1
Mereka kata ku gila
Lagilah aku suka
Otakku geliga
Fikiran luar biasa

VERSE 2
Mereka kata ku samseng
Tapi ku tak ambil pusing
Pedulikan semua
Fikir apa yang penting

CHORUS 1
Jangan percaya kata mereka
Sudah ku kenal pasti
Kau pujaan hati
Cinta sejati memang boleh dibeli
Tapi tak mungkin ditukar ganti
Akan ku taati Maharani

VERSE 3
Mereka kata ku tipu
Tapi ku tak meniru
Mereka semua pemburu
Pemburu yang cemburu

CHORUS 2
Semua tuduhan fitnah belaka
Ada yang suka juga ada yang benci
Biar peluru menembus kulitku
Suatu yang pasti
kekal abadi
Akan ku taati Maharani

VERSE 4
Mereka kata kau sama
Tiada apa yang berbeza
Aku tau kau tak serupa
Tak silau lihat harta


Kalau anda jenis yang tak jiwang, anda akan faham perbezaan sebenar. Tapi kalau anda jiwang...sila teruskan melayan lagu normal. Sila fikir dan rumuskan~


7 comments:

razee.. said...

wtf ni mirul..
aku ase aku leh paham nde yg mg cube
sampai kan nih..
haha..

eik`S noName said...

eh miro...jom gi gig yg best....
kat ganu 12 @ 17 april...aku lupe oh....
saeng kecik mu perform...
yg pasti selain hasyir...
haha...
mu teke ah sape...
Grey Sky Morning ade gop...
jom3

eyemeroll said...

@rul - mu aku tahu dah. belit ayat gane2 mu tetap faham. haha

@eik - anas ea..17 april..macam buleh..
gane tetiba ye ada band..pelik...

razee.. said...

lame gok aku pk ni sblm paham..
dlm 10 minet gok..
hahaha..

razee.. said...
This comment has been removed by the author.
luna_e said...

itu la saye lagi suke layan indie...maksudnyer???

eyemeroll said...

@ rul - ala...tipu r..mu bace skali faham terus aku rasa..haha

@luna_e - maksudnya? tiada siapa yang tahu..haha