Wednesday, April 28, 2010

Malam Fenomena Penyair Terhandal [Sasterawan Wannabe]

Susah jugak aku nak terang panjang-panjang pasal entri ni. Masa free aku pun agak limited jugak lah.

Nak senang dan dipendekkan cerita, ni puisi yang aku cilok dari komputer aku sendiri. Asalnya dalam bentuk notepad. Tapi folder pun dihidden kan. Tak faham jugak aku. Ingat kan ada video "sensor" segala. Jadi daripada terabai dan sebelum aku delete sebab malu awek tengok, baik aku post kat sini.


----------


Fikiran bertalu,
Kombinasi tak tentu,
Kudrat mula kelu,
Mengikut hasrat tak mahu.

Aku berfikir sejenak.

Hati mula memberontak,
Kepala tersentak,
Segala daya telah disuap,
Aku bertadah apa yang dapat.

Kekadang aku lupa bertaubat,
Bertongkat di jalan yang silap,
Mengabai apa yang tersirat,
Lupa dimana aku berpijak.

Aku mencantas apa yang datang,
Tapi tak terhalang segala yang menerkam,
Mungkin aku terlupa kadang,
Ralat itu lahir dari badan.

Ganjaran menanti sedia terhidang,
Aku berdosa dibutakan peluang,
Merana lagi meratapi siksaan,
Silap itu tanda kebiasaan.


Agak-agak kalau aku hantar kat buku asuh atau kawan, lepas tak peringkat saringan?

No comments: