Saturday, April 17, 2010

Rancangan Entah

Salam Sejahtera.

Nampaknya buat beberapa hari ni, aku mendapat satu hipotesis sains dalam diri aku. Semakin laju internet, semakin aku lupa untuk berblog...

----

Topik kali ni adalah mengenai rancangan di tv. Kalau pasal rancangan kat tv tu, semua orang boleh agak lah rancangan macam apa.

Maju gila rancangan macam ni. Kebanyakannya ditiru daripada negara barat. Macam biasalah. Trend orang kita. Orang barat buat, kita pun buat. Sebab tu senang puak iluminati dan freemason nak pengaruh orang lain. Ketagih benor dengan gaya hidup barat.

Antara rancangan tv yang paling popular adalah rancangan realiti seperti AF, OIAM, Malaysian Idol dan beraneka jenis lagi. Hari tu time khutbah jumaat, sempat dieorang buat pengumuman, ada satu lagi rancanagan yang bakal dihasilkan iaitu Imam Muda. Ala-ala macam tu lah. Hebat. Mengambil sudut berlawanan daripada biasa. Digabungkan dengan pemikiran orthodox. Aku respek jugak lah.

Cuma. Aku terfikir. Kenapa banyak sangat rancangan hiburan. Sedangkan rancangan yang mendatangkan manfaat hanya ada sekerat 2 je. Teringatlah pulak aku tentang rancangan Who Wants To Be A Millionaire. Untuk versi malaysia, dah lama aku rasa dihentikan. Rancangan ni nampak la jugak impak positif dia.

Aku bukak tv tadi pulak. Ada rancangan omputih. "Are you smarter than a fifth grader"..Rancangan realiti berunsurkan ilmiah. Bukan aku nak berlagak ke apa. Aku pun kepala betul dan tak betul macam orang lain jugak. Gila gila dengan hiburan, bergelumang dengan dosa. Cuma kadang-kadang aku rasa pihak media macam jahil sangat. Rancangan macam ni tak nak ditirunya pulak? Yang aku tengok tiap tiap hari Pop Kuiz ke hape entah. Kuiz pasal dunia hiburan..

Gila pentingkan keuntungan syarikat-syarikat ni.. Keuntungan diutamakan. Hasil dikeduakan. Dieorang banyak menghasilkan artis yang macam biasa, bila dah gila glamer, lama kelamaan makin lupa dunia. Hisap dadah. Buat dadah. Gaduh sana. Gaduh sini. Nak buat macam mana. Dah glamer la katakan

Tapi kalaulah dieorang buat rancangan ilmiah. Cuba la bayangkan hasilnya. Kurang-kurang keluar doktor yang buat dadah jenis baru. Tak ke berfaedah jugak tu.. Ye dok?

2 comments:

:: razee :: said...

aku ase bek wat rancangan ni:

suh peserta2 pahami konsep2 fizik,
pastu cipta mde baru..
baru la byk invention2 kat negara kite ni..
baru maju..
haha~

eyemeroll said...

yup. rancangan ilmiah macam tu la maksud aku,..