Monday, June 7, 2010

Isu panas di parlimen

Tetiba hari ni aku dapat idea untuk update blog. Entah macamana. Mungkin sebab pagi tadi awek yang aku duk usha selama ni kat PSI (kedai buku) tetiba datang tegur aku kot. Heh!

Ok. Apa-apa hal. Kita mulakan entri ni dengan gaya blogger yang sopan.

***

Apa khabar anda semua? Sihat? Ada yang terdemam babi? Selsema kura-kura? Bagus! (tak kira sihat ke x)

Hari ni, aku ingin mengungkit hal yang telah sekian lama terpendam. Aku bercadang nak usul perkara ni kat parlimen. Tapi takut jugak nanti huru-hara parlimen tu. Mula lah terajang sana, terajang sini. Babi sana. Babi sini. Tak ilmiah jadinya. Kita tak nak perkara ini terjadi ya. Tak nak. Katakan tidak kepada ketidak tamadunan di parlimen.

Isu nya? Aku nak kerajaan haramkan perempuan bawak kereta. Haha. Nampak macam extremis tak? Tak kisah lah apa orang nak cakap, tapi aku cukup-cukup panas hati kalau perempuan bawak kereta.

Sebelum tu, kalau aku tulis macam karangan SPM kat sini, aku rasa macam kurang efektif la pulak. Tak nampak sangat point-point cedekiawan lagi ilmiah yang aku nak tonjolkan tu. Jadi, aku terpaksa meminjam teknik membunuh atau killer technique , hasil ciptaan Tun M.

Sebab aku hangin dengan perempuan bawak kereta :

1) Kalau kaum ni bawak kereta, kebiasaanya dieorang tak konfiden. Tak konfiden tu dah lah, ni buat-buat konfiden pulak. Tangan terketar-ketar, kaki cukup-cukup pijak je minyak. Tapi muka slamber. Dia yang salah, marah orang lain pulak. Elergik betul aku dengan spesies ni.

2) Kalau kereta bertembung kat jalan sempit, tak kira lah dia duduk kat ceruk mana sekalipun, mesti dia nak lelaki yang ketepi. Biar la kereta yang laki bawak tu tayar satu tercelup kat dalam air longkang ke paya ke, janji dia tak payah mengelak. Buat macam landasan keretapi pulak... Gentleman? Tengok muka dulu beb!

3) Main redah. Ni satu lagi sikap yang aku anti dengan perempuan. Dia nak cilok, dia cilok. Dia nak masuk lorong, dia masuk lorong. Kau hon, caci maki sumpah seranah segala, tak guna. Sebab di atas jalan, perempuan tak pernah salah. Dia je yang betul. Prinsip mana dia guna ntah.

4) Slow. Ni khas untuk perempuan yang dah ada cicit. Bawak kereta ikut had laju katanya. Sayang bebenor la JPJ tu kat dia. Kalau slow, duk line kiri, kira peratusan aku nak kutuk-kutuk tu rendah la sikit. Ni kalau dah slow, duduk line kanan, silap2 aku pergi sumpah seranah jugak nanti. Muka tak ketat langsung. Macam tak bersalah.

5) Parking. Masalah ni aku dah kaji cukup dalam dan kaw-kaw gitu. Aku rasa masalah ni bermula dari sekolah memandu. Aku ingat time aku belajar dulu, cikgu aku suruh pusing, kira batang tiang, jalan. Tup tup. Dah kemas dalam kotak parking. Aku agak sekarang perempuan yang bawak kereta bilang kuantiti kereta pulak. Susah betul nak jumpa yang parking elok. Mesti ada je senget.

6) Parking lagi. Kalau tunggu spesies ni nak kuar parking, dia punya masa (overall) boleh habis 1 lagu dalam radio. Gustan sikit stop. Sikit stop. Stop dan stop. Berapi jugak lah kita ni kadang-kadang. Panas siot tunggu.

7) Ni kira kesinambungan dari point no.2 . Yang ni aku jugak dah kaji dengan begitu detail dan telus. Sepanjang hidup aku bawak kereta ni, tak sampai 10 orang lagi lah tak silap aku yang buat. Kalau lorong sempit, dia tak nak ketepi.. Lelaki la yang terpaksa akur. Nak gerak punya pasal kan.

Kita ni kaum adam terpaksa la bersusah payah. Ketepi. Bagi jalan. Tapi, sadisnya..susah betul nak angkat tangan ucap terima kasih. Bak iklan radio.. "Bukan kena bayar pun kalau angat tangan!" . Ingat orang nak ngorat ke pe. Haih!

Cukup la aku rasa 7 point utama. Nanti kalau aku bagi 10 aku tak rasa ada orang baca jugak. Sikit-sikit dulu sudah.~

Sekian....

3 comments:

saya kaum hawa said...

hahaha... waa ckp mengkaji nmpk.. adei.. sgt x adil kslhn tu letk ats nma prmpuan shj.. awtnye? ingt sume pemandu lelaki ckp sopan ke? ckp mhr ke? kurang ego ke? adoiyaa..

eyemeroll said...

hehe..
lelaki kalau bab sopan tu lain cerita..

nanti kalau saya rajin saya up entri masalah pemandu lelaki pulak ye....hee

saya kaum hawa said...

bgs2..itu bru adil.. ap2 pn tahniah laa blh buat kajian sikap manusia :)