Thursday, August 4, 2011

Ustaz Wan Abe.

Masuk aje bulan Ramadan ramai orang mula bercakap soal agama. Di facebook, penuh dengan wannabe ustaz menjadikan hadis ataupun fatwa sebagai status. Tak kurang juga jenis yang mempersoalkan kenapa berpuasa tetapi free-hair. Semacam satu tradisi di facebook.

Tapi sama ada sedar atau tak, bagi aku golongan-golongan macam ni lah yang sebenarnya melemahkan agama sendiri. Menunjukkan kebebalan sendiri.



Pagi tadi ada satu status yang dah berkali aku baca. Starbuck disahkan haram, dan starbuck adalah penyokong dana yahudi. Jadi boikot. Ini idealogi golongan wannabe ustaz rsaanya . Ini jenis  tak reti nak membezakan yang betul dan benar - hak dan batil - dalam bahasa ustaznya. Sekarang ni, bukan status facebook yang boleh dijadikan sandaran sama ada sesebuah kedai/agensi/menu/minuman itu haram atau halal. Tetapi jakim. Dan dengan sekadar meletakkan nombor telefon jakim, tapi tukang penyebar status itu sendiri pun tak pernah telefon jakim sebenarnya, buat hape? Ini namanya menyebarkan fitnah. Nampakkah anda wahai wannabe ustaz? Nak tahu halal atau tak, buka google, taip jakim, masuk laman web jakim, pergi ke direktori halal dan search la sendiri. Percaya atau tak, hampir kesemua benda yang dikatakan haram di facebook dengan sumber jakim padahal adalah halal dalam laman web jakim sendiri. Tak caya?

Search sendiri : Direktori halal jakim

Dan untuk pengetahuan, starbucks adalah sebuah fast-food. Ini bermakna sesiapa yang ada modal, dan berminat boleh membuka sendiri cawangan fast food. Makanya, ada pekerjanya melayu, ada pemilik francaisnya melayu. Sumber kewangan dan hidup dieorang adalah bergantung kepada kedai ni. Jadi, dengan boikot sebenarnya kau sendiri memboikot sumber rezeki orang melayu dan islam. Faham? Jangan bagi aku soalan macam : tapi Starbuck tetap penyokong Yahudi, dan diasaskan oleh orang Yahudi. Ini benda yang paling bangang sebenarnya.

Tengok laptop yang kau guna. Kalau guna intel, pergi mamposlah kau dengan ideologi penyokong yahudi. Intel sendiri barangan israel. Facebook? Mark Zuckerberg seorang yahudi. The point is, kita orang Islam terlalu lemah untuk mereka barangan sendiri, tetapi kita ajak orang Islam untuk memboikot semua itu. Hasilnya? Islam yang makin mundur dan mundur. Orang Islam yang jadi pengebom berani mati di Amerika Syarikat tu sendiri sebenarnya orang yang jenis tak bersyukur. Sibuk ajak orang boikot sana, boikot sini, ajak bom sana, bom sini. Padahal makan minum dia daripada sumber yang diberikan oleh kerajaan Amerika. Sumber air disediakan oleh Amerika. Pakaian dibuat oleh orang Amerika. And yet kau nak ajak orang bom amerika atas dasar nama Islam? WTF.

Satu lagi masalah dengan wannabe ustaz adalah jenis yang mengkritik golongan jahil secara membuta tuli. Tahukah anda jika kau paksa  anak buat benda yang dia tak suka, kebarangkalian lebih besar adalah anak itu sendiri akan menjadi rebel-dan makin rebel. Salah seorang tokoh terkenal yang dilahirkan hasil daripada rebel adalah Adolf Hitler. Dia menyertai kem askar semata untuk menunjukkan yang dia rebel dengan ayahnya yang ketika itu mengabdikan diri kepada Austria-German.OK, that's not the point. Motifnya adalah, kau tak boleh nak paksa seseorang untuk mengikut arus agama dengan kritikan dan paksaan. Hidayah datang sendiri dari Tuhan. Bukan dengan  paksaan. Tersalah cara boleh mengakibatkan orang-orang jahil diluar akan terus memilih untuk jahil - Why should they join group yang suka mengkritik orang?. Padahal Ustaz kat luar sana sendiri tak pernah nak mengutuk orang yang jahil.

Daripada sibuk hendak mengutuk orang kafir, boikot sana, boikot sini, baik belajar sains dan matematik dahulu diam-diam. Cipta barang sendiri, produk sendiri. Jangan sekadar meniru hasil orang kafir. Islam tak akan berkembang dengan boikot, pahala tak lebih dengan boikot. Dan daripada sibuk mengutuk orang, belajarlah sampai habis dahulu. Kalau akalnya sekadar sedangkal, jangan dicuba berlagak pandai. Walaupun niat kononnya putih berseri untuk mengajak kebaikan, tapi ada caranya. Bukan sekadar dengan mengkritik membuta-tuli. Ada Nabi pernah mengkritik orang yang tak nak masuk Islam. Ada? Ada? Dan kalau kita rasa kita baik, tak jahil, buat benda betul, tak perlulah nak tulis status yang menunjukkan kita alim dekat facebook. Sebenarnya dengan cara tu, dalam hati kau dah ada sedikit riak. Jadi, apa hasilnya?

Be smart people.

No comments: