Saturday, August 13, 2011

Cerita Pendek 7

Ashraf sandar diri pada kerusi. Meja didepannya dipenuhi dengan pinggan kosong, tadinya penuh dengan santapan berbuka puasa. Nafas dihela panjang. Perut sudah segar dari kekembungan.  

Sekarang masa untuk kerja.  Tanpa malas, kudrat dipulas untuk berdiri.

Riak wajah Ashraf terselit sinis tawa. Fikirannya separa menerawang galak ke alam fantasi. Tersengih memikirkan habuan menanti. Dia melangkah laju ke belakang bangunan, bilik janitor dituju.

Pintu dikuak, perlahan-lahan dia melangkah masuk. Bilik itu kosong, sekadar terisi beberapa alatan janitor. Berhabuk, sekian lama tidak terjamah. Di penjuru bilik, sekujur tubuh gadis terikat rapi pada kerusi. Rintihan perlahan sekadar tersekat pada kerongkong. Kaki terkinja-kinja pinta dilepas.

Ashraf menghampiri dengan sengih mengada. Tangannya membuka plaster di mulut gadis itu.

"Lepas...lepaskan aku.." Kedengaran suara serak-serak manja, letih tak bermaya. Sudah hampir 15 jam gadis itu tidak menjamah makanan. Kali terakhir, sahur pagi tadi.

"Sabar sayang. Nanti lepas kita mesra, abang lepas ya." Baris jawapan Ashraf diserta dengan hila tawa. Bergema sorak suaranya.

Melihatkan rezeki sedia terhidang, Ashraf mula hela nafas kencang. Nafsu berkeroncong pinta dilempias. Sezarah dosa penyesalan sudah tidak dihirau. Padangannya jelas, tertacap pada liuk tubuh menggoda gadis itu. Dari benaknya, tubuh itu meruntum bersorak minta diperkosa.

Saat dia hampirkan bibirnya untuk cumbu manja, gadis itu bersuara.

"Kau..kau tak tahu hormat bulan puasa ke. Dasar jantan.." Tajam alunan ayat dalam nada yang lemah gemalai.

Ashraf henti. Tiba-tiba dia ketawa berdekah. Jiwanya meruntun ingin berbahas segala. Dia tahu, imannya memang sentiasa tunggang tunggit. Ramadan yang hadir kalau boleh ingin dia intim dengan ibadat. Tapi, tadi di pasar ramadan, tika sedang hangat dia bertelagah dengan nafsu makan, jiwanya secara tiba melaju.

"Kau pakai ketat-ketat, tonjol nikmat sedap waktu datang pasar ramadan. Sekarang kau tuduh aku tak tahu hormat bulan puasa?" Ashraf meninggi suara.

Bibir gadis itu tiba-tiba terkacip. Fikiran hingar, hati yang ingin pinta meraih simpati mula gundah gulana. Alahai hukuman tuhan.