Wednesday, August 17, 2011

Meena, heroine of Afghanistan. Founder of RAWA.

Setelah 2-3 minggu, akhirnya aku berjaya menghabiskan buku memoir mengenai seorang tokoh di Afghanistan. Iaitu Meena Keshwar Kamal. Beliau dianggap seperti heroin kepada Afghanistan. I don't really know why I read her story, but really, the story is worth to read. Walaupun sisi penulisan yang dibawa oleh Melody Ermachild Chavis (penulis buku) sedikit tidak menyenangkan memandangkan kehidupan tipikal harian dipenuhi dengan ketakutan, pelarian, pembunuhan, dan tembakan, I'd still have the urge to read. Why? Sebab kisar kehidupan Meena adalah demi memperjuangkan Islam yang sebenar. Bukan seperti Islam yang didakwa oleh Taliban dan Al-Qaeda.


And I'd bet, most of the youngster mungkin tak pernah kenal siapa Meena, tak pernah tahu apa itu RAWA. What they know, Afghanistan is a Islamic countries, so it is a good country. Bagi aku, Taliban dan Al-Qaeda sama seperti Amerika Syarikat. Ekstremis, dan menjadikan pembunuhan satu rutin tipikal harian. Sirius, living in Afghanistan is like living in a hell. Lebih-lebih jika anda seorang perempuan.

Okay, let's get to the main point.

Meena adalah seorang gadis biasa. Cuma, dia dilahirkan dalam keluarga sedikit berada. Ayahnya merupakan seorang Arkitek. Back to the old days in Afghanistan, if you're a woman, untuk hidup dan bersekolah adalah satu mimpi. Hanya ada beberapa kerat wanita sahaja yang beruntung. Itupun jika dari golongan yang mempunyai wang. Oleh kerana Meena adalah tergolong dalam golongan yang beruntung kerana dapat bersekolah, dia mempunyai kesedaran tetang pentingnya ilmu, tentang betapa mundurnya orang Afghanistan, salahnya doktrin pemahaman Islam yang dibawa oleh orang Afghanistan dan most important, adalah layanan yang biased terhadap perempuan.

Pembelajaran di sekolah Meena adalah bukan sekadar makan dan suap. Dengan dibantu oleh guru, mereka mengadakan pembincangan terhadap ayat-ayat Al-Quran. Mereka bukan takat melafaz terkumat kamit like most of us do, but they tried to intepret it in the best way. Yeah, you don't have to hold a degree in Islamic studies to intepret Quran.

Dari situ Meena mula ingin mengubah sistem Afghanistan. Undang-undang shariah yang digunapakai oleh Afghanistan ketika itu terlalu ekstremis. Dikaburi dengan pemahaman-pemahaman sempit. Sebab itu layanan terhadap wanita tidak adil. To them, wanita tidak layak buat kerja. Kehidupan wanita adalah di rumah. Dan suami dibenarkan memukul Isteri sesuka hati. To Meena, this is just not Islam. Not the real Islam.

Meena berasa wajib untuk dia memperjuangkan hak ini. Satu lagi perkara yang menimbulkan rasa marah Meena adalah apabila orang Pashtun mengamalkan diskriminasi terhadap orang Hazara. Pashtun adalah bangsa majoriti di Afghanistan ketika itu. Hazara pula golongan minoriti yang dikatakan berketurunan daripada askar-askar mongol pada zaman Genghis Khan. Orang Pashtun melayan Hazara seperti harta peribadi sendiri. Kebanyakan orang Hazara menjadi hamba kepada orang Pashtun.

Setelah Meena perasan banyak ketidakadilan, dia bangkit berjuang. Setelah tamat sekolah dan berkahwin, Meena menubuhkan RAWA.

Apa itu RAWA? RAWA adalah satu pertubuhan aktivis yang ditubuhkan oleh wanita untuk wanita. Pada awalnya RAWA memperjuangkan hak asas wanita untuk belajar, hak-hak wanita, health care, dan juga kebebasan daripada kelaparan dan keganasan. Tapi selepas Afghanistan menghadapi ketidakstabilan politk dan sering dikuasai golongan agama yang ekstremis, RAWA terpaksa menambah perjuangan mereka untuk menuntut keamanan, kebebasan, demokrasi dan hak-hak wanita.

RAWA bagi aku adalah satu pertubuhan aktivis yang mampu mendokong fahaman moden, walaupun ditubuhkan di zaman agama Islam diinterpret dalam konteks yang begitu sempit. They prove that woman can think better than man.

Sisi kehidupan Meena kebanyakannya bertungkus lumus untuk  perjuangkan RAWA. Eventhough Meena was married, (married to FAIZ) they didn't lived together. Masing-masing mengikut haluan agenda masing-masing. Memperjuangkan idealogi masing-masing. But they still manage to had 3 kids.

Sadly, Meena akhirnya dibunuh pada tahun 1987. Walaupun Meena begitu teliti dalam memperjuangkan RAWA, (jaga keselamatan etc), she was assasinated by one of her most loyal supporters. Dua lelaki terlibat, dan salah satunya adalah Ahmad Sultan. Orang yang sentiasa mengikut Meena. (Tradisi Afganistan, perempuan perlu bawa lelaki ketika berjalan di luar). Dan ironinya, adik perempuan Meena berkahwin dengan Ahmad Sultan. But she's never knew that Ahmad Sultan is the one who killed her sister.


Walaupun bertahun telah berlalu, RAWA still existed till today. Cuba mempertahankan idealogi yang diperjuangkan sejah dahulu. Menentang keganasan di Afghanistan. Selepas Afghanistan dikuasai Taliban, keadaan menjadi lebih buruk. RAWA makin tersepit. Fahaman Taliban lebih ekstremis. Perempuan tidak lagi dibernarkan bersekolah dan bekerja.

And here's the best part of RAWA. Salah seorang ahli RAWA yang berani telah merakam insiden di mana Taliban membunuh seorang wanita di khalayak ramai. Wanita itu disabitkan dengan kesalahan membunuh suaminya, seorang kaki pukul.


 
Lupakan gangguan gambar, tunggu sampai babak akhir untuk lihat tembakan.


Apa yang terjadi di Afghanistan adalah berpunca daripada ekstremis. They all claimed that they bring the purest Islam, tapi hakikatnya mereka lupa pesanan dalam Al-Quran. Iaitu melarang umatnya daripada menjadi ekstremis, sebaliknya lebih kepada sederhana. Tahukah anda, even Taliban ni sibuk ajak berjihad kepada agama, hakikatnya Afghanistan menduduki tempat ketiga negara paling korup dalam dunia. Dipenuhi rasuah. Yet they claimed they bring the purest Islam? Oh, tuhan.

Keadaan di negara kita tidak begitu meruncing, tapi situasi hampir sama. Mempolitikkan Islam. Even azan dan bacaan Quran jadi isu. Question is, sejak bila Islam suruh paksa orang lain terima Islam? Menganggu orang beragama lain demi menunjukkan kesucian Islam bukanlah cara Islam. Jangan jadi ekstremis, please.

No comments: