Saturday, August 6, 2011

Narcicis minda

Masuk hari ni sudah 5 hari ramadhan berlalu. Sekejap, tapi jika diimbau ke belakang, banyak perkara sudah berlalu dan berevolusi. Cuti semester selama 4 bulan sudah hampir tamat. Bila aku imbau, aku dapati 2 bulan sebelum ini sudah aku cicirkan dengan banyak perkara yang aku rasa aku belum buat. Biasalah, manusia mana pernah puas.

Ada pengalaman yang aku suka, ada benda yang aku tak suka. Tapi tak mengapalah, seperti mana benda-benda yang dah lepas, aku biarkan. Aku masih muda, masih banyak masa untuk pergi sana, pergi sini uruskan segala perihal yang hati aku ingin. Walaupun aku sendiri tak tahu sebenarnya seberapa banyak masa yang anda.

If there is one thing yang aku sangat puas hati, adalah kerana aku sempat siapkan novel/copen/kisah separa panjang/ you-name-it- yang pertama. Banyak cacat cela sebenarnya. Plot tak kemas, ayat tak cukup smart, kualiti saspen kurang etc. Aku sedia terima komen dari pembaca di mana kelemahan, supaya aku boleh baiki. Tapi susah, susah aku nak tahu dekat mana yang tak menjadi, sebab rata-rata yang baca adalah orang yang minat hendak baca. Dengan semangat kendiri untuk baca. Jadi mungkin mereka sekadar simpan segala komen sendiri. Atau mungkin juga mereka tak ingin lemahkan semangat orang baru macam aku. Terima kasih je yang aku mampu tuturkan.

Pada awalnya aku mula tulis pemimpi mati tanpa sebarang satu rancangan untuk menjadikannya sebuah novel. Aku sekadar mencurahkan puluhan orgasma ayat yang bermain dalam kepala aku. Aku simpul, aku cantum dan kuntum. Tapi selepas makin lama, otak aku makin bercambah. Banyak pula yang ingin aku karangkan. Ketika itulah aku fikir, why not? I have a whole 3 months nothing to do. Sekadar kerja-kerja cincai yang langsung tak menganggu. Dengan semangat, aku pun mula cipta satu plot dan mengarang. Dan oh, plot pemimpi mati tidaklah begitu kemas rasanya. Sebab segalanya sekadar tercatat rapi dalam kepala aku. Aku rancang di dalam benak sendiri. Sampailah satu masa aku rasa aku perlu corengkan plot ini di atas kertas supaya aku nampak, supaya aku tahu bila masa aku rancang sesuatu keadaan. Tapi itupun sekadar corengan-corengan ayam. Jadi aku perlu admit, aku failed bab merancang. I need to work on that, I guess.

Dan akhirnya seperti yang dirancang, dan selepas hempas-pulas mencari idea sana sini, tersiaplah pemimpi mati. Aku lega. Tapi saat itu timbul satu perasaan baru. What if-, what if tak ada orang pun nak baca cerita ni. Ini memang perasaan yang sangat tak menyenangkan. Time tu aku sekadar fikir, well. Persialkan kalau tak ada orang nak baca. I put all my effort into this. Aku puas hati. Itu aja yang penting. Puas hati.

Mujurlah, selepas seminggu dua, ada juga orang yang sudi membaca. Setakat ini saja, blog pemimpimati sudah mencapai 660 pageview. Tak banyak untuk orang lain, tapi cukup banyak untuk aku. Biarlah tak semua orang yang masuk itu baca sampai habis, tapi sudah cukup bagi aku bila sebanyak 660 kali klik sudah berlaku dalam masa 10 hari sekadar untuk masuk dan menikmati apa yang terhidang dalam blog pemimpimati. Ya, sudah cukup untuk orang baru yang pacar seperti aku.

Enough untuk pemimpimati. Aku sedar satu perkara, benda yang paling banyak aku habiskan masa untuk cuti kali ini adalah membaca. Biarlah, biarlah aku dipaksa hidup dalam satu komuniti yang merasakan membaca itu hanya untuk skema/nerd/ tak cool, juga terpaksa hidup dalam sebuah negeri tanpa kedai buku, aku akan tetap membaca.

Mungkin tak ramai yang ingat, surah pertama diturunkan adalah Iqra. Dan kita tak perlu menjadi seorang ahli agama sekadar untuk mengetahui kenapa tuuhan turunkan surah Iqra untuk pertama kali. Jadi aku harap, nafsu menulis dan membaca tak lari dari jiwa aku.

No comments: