Friday, February 18, 2011

Entri Kehidupan

Bila gua skroll balik ke bawah, cuba cari entri-entri lama, baru gua perasan satu perkara. Dah agak lama sejak gua last update pasal kisah hidup gua. Gua tahu, tak ramai yang nak tahu. Ya. Gua terima. Gua bukan artis. Gua bukan perempuan. Dan pembaca blog gua bukannya gay. Ya. Gua faham. Gua, hanyalah seketul jasad jantan yang haram tak maskulin tetapi bermuka baik.

Ok. Itu mukadimah.

Sekarang ni, gua masih lagi sedang bersilat dengan subjek-subjek elektrik yang menjadi kegemaran gua sejak berzaman lamanya. Ok. Gua takut ada yang tak faham. Siapa gua sebenarnya? Gua adalah penuntut bidang kejuruteraan elektrik yang tak minat pada elektrik dan sensitif pada matematik. Betul ni, gua tak tipu. Gua tak tahu kenapa gua masuk bidang ni. Tapi percayalah, gua tak menyesal.

Dalam meniti hari-hari tipikal gua sebagai seorang pelajar kebanyakan, gua tak boleh nak fokus sangat pada pelajaran. Meski muka gua ada ala-ala aura baik, tapi gua bukan jenis baik-baik. Nak buat macamana, dah muka gua muka baik. Hati hitam, itu kedian kira. Gua cenderung kepada benda-benda yang kekarutan dan boleh buat gua melayang. Contohnya, bacaan-bacaan indie, lagu yang berunsurkan kelalaian, dan cerita yang buat gua suka sorang-sorang.

Benda-benda nilah yang buat jiwa gua hidup sempurna sampai sekarang. Itu, tak dicampur dengan bunga dalam hati lagi. Tapi bagi menjaga tahap kemachoan gua, adalah lebih elok jika gua tak bincangkan bersama.

Cuma, sekarang ni gua kadang-kadang rasa tak sedap. Gua celaru, tak tahu area mana nak garu. Gatal kepala, tidak. Gatal belakang, tidak. Tapi yang pasti, gua gatal.

Kadang-kadang gua bangun tidur, dan penuh dengan harapan nak belajar dengan penuh tawaduk. Kadang-kadang gua bangun tidur dengan penuh carutan dan rancangan untuk ponteng kelas. Kadang-kadang lagi, gua bangun, dan gua rasa nak duduk tercegat, sampai malam. Dan, kadang-kadang, gua tak tahu, nak bangun tidur ke tak.

Gua tak tahu, ini penyakit, sindrom ataupaun apakah.

Tapi agak-agak, ada pil tak untuk ubati masalah gua ni?

2 comments:

- koroe - said...

minum la segelas penampo dan makan sepinggan penyepak untuk dinner.

memang sangat mujarab !

Anonymous said...

hahahha :D
cayalah bro.
asal kita macam serupa je ni bro.
lu bro, perlu motivasi banyak2. jgn diikutkan sgt penyakit alaf baru..hahah :D

gua tergelak baca lu punya karangan. walaupun lawak, tapi bernas.

lu boleh jadi penulis cerita lawak. insyaALLAH, best seller in malaysia. hahah.