Sunday, February 20, 2011

A cycle of life.

Hari-hari aku kini diteruskan dengan bab-bab yang mana tiada siapa boleh bagitahu aku tentang endingnya, mahupun klimaksnya. Tanpa sebarang pengetahuan terhadap plot-plot yang akan datang, cerita mengenai kehidupan adalah satu pengalaman yang penuh dengan saspen bagi setiap orang.

xxx

Cerita aku, hari-hari yang aku lalui sekarang adalah hari tipikal. Sama dan tak bermaya. Aku bangun tidur, ke kelas, makan, dan pulang. Di malam hari, dipaksa pula berasmara dengan buku dan nota yang mengandungi ilmu yang aku agak sensitif sebenarnya. Jika difikirkan, dipaksa berasmara sebenarnya membawa maksud dirogol. Tapi, agak kurang senonoh pula untuk menggunakan term dirogol lebih-lebih lagi dengan sesuatu yang sopan iaitu ilmu.

Hujung minggu ni, satu hari aku telah dicuri oleh UiTM. Modul (Program wajib uitm) adalah satu jenis aktiviti wajib yang kononnya diadakan bagi menyihatkan insaniah. Tapi, sebenarnya ianya sekadar membazir masa. Pada aku, kemahiran insaniah tak perlu dipaksa. Sebaliknya ia perlu disemai, diterap dan digoda. Ya, digoda. Kau perlu tergoda untuk melakukan semua ini. Memaksa, adalah kaedah orang-orang Sparta. Juga kaedah orang jabatan plkn. This is not how we should treat life. Tapi, siapa aku untuk menentang universiti. Mereka orang berilmu. Aku, orang yang baru nak belajar ilmu. Ibarat aku adalah prototaip, dan dia adalah model sebenar. Sekali lagi, gaya orang sparta.

Cerita lain,

Dalam dunia, ada 2 jenis orang. Satu, orang yang hidup dengan passion tersendiri, dan kedua, orang yang hidup untuk passion orang lain. Uniknya, ramai memilih option yang kedua. Majoritinya (yang memilih option kedua) adalah daripada golongan bijak pandai yang bertebaran di universiti.

Orang yang paling berjaya bagi aku adalah orang yang hidup dengan passion tersendiri. Kebanyakannya orang yang bergiat di dalam seni. Iaitu menghasilkan benda-benda yang orang cerdik pandai tak buat. Mencipta sesuatu dari hati, dengan menggunakan sepenuh pancainder a dari Ilahi. Berbeza dengan orang yang memilih option kedua. Mencipta sesuatu menggunakan teori, dengan menggunakan akal yang membuta tuli.

Sekali lagi, bila aku renungkan, aku sedar. Aku sedang dalam perjalanan untuk memilih option yang ke dua. I am well aware of this fact. Satu kelebihan yang ada pada option ke dua, adalah jalan yang selamat. Play safe dalam erti kata lain. Ketepikan sedikit kebebasan jiwa, demi kesenangan untuk jangka masa panjang. Life is hard huh?

I am totally not happy with it. This is crap. Aku dirogol berhari-hari dengan ilmu yang aku langsung tak minat. Aku terpaksa mencabul benda-benda yang asing dengan aku. Aku ditekan, ditolak, dan dipaksa. Untuk apa semua ini? Supaya satu hari nanti aku dapat jadi seorang insan kononnya berkelayakan untuk bekerja dengan seseorang. Untuk aku, menjadi hamba kepada manusia lain. Untuk, dikerah, dan membanting tulang 4 kerat, kepada orang yang ratanya belajar benda lagi senang daripada aku belajar.

Mana hak aku untuk kebebasan. Mana masa-masa aku untuk diluangkan? Mana, kesenangan yang kononnya aku cuba perjuangkan?

See, life is unfair.

3 comments:

- koroe - said...

saya suka belajar sampai saya paham. saya tak kira la ilmu ape yang diajar tu. hahaha

eyemeroll said...

Lu memang modal insan yang terbaik!

Anonymous said...

Memaksa, adalah kaedah orang-orang Sparta. Juga kaedah orang jabatan plkn.hahah.
kita sependapat bro!
sabar je la bro..