Wednesday, February 16, 2011

Darah Chelsea!

Dalam dunia bola, pakar-pakar taktikal pernah mengatakan (agaknya la) bahawa semuanya boleh terjadi. Seperti dunia badminton, bola juga adalah salah satu sukan dimana semua benda boleh terjadi.

Contohnya seperti, ketika ketinggalan 3-0, kadang-kadang sesebuah pasukan tu masih boleh mengejar dan menang 4-3. Keadaan ini pernah berlaku. Meskipun perkataan bodoh, bangang dan bengong boleh dilemparkan kepada pasukan yang pernah mendahului dengan 3-0 itu, tapi hakikatnya memang semua benda boleh terjadi dalam bola sepak. Law of physics kononnya. Jadi, ianya absolut. Menatang apa absolut ni jangan tanya aku.

Begitu juga dengan kedudukan liga. Kalah berapa kali pun, selagi tak tercicir melebihi kedudukan yang agak bangang iaitu top 7 (baca-Liverpool) sesebuah pasukan itu masih boleh berpegang pada beberapa formula dan harapan bahawa thing’s will get better. Kalah tak apa. Next game ada lagi. Kalah lagi next game tak apa, next game ada lagi. Begitulah cara peminat serta pengurusan bola sepak menaruh harapan kepada pasukan mereka, meskipun sekadar harapan basi.

Tapi, kalau dah kalah dengan pasukan yang pernah menjunam lebih jauh ke dalam kedudukan yang bangang iaitu nun jauh dipelusuk tengah-tengah kedudukan liga (baca: Liverpool), dan seri pulak dengan Fulham, aku syak jurulatih macam Mourinho pun tak berani nak bertaruh tinggi-tinggi.

Tak, ni bukan entri nak kata aku dah give up dengan Chelsea. Bak kata peminat fanatik tegar, darah chelsea mengalir dalam diri ni. Mengalir macam mana? Haa, yang tu kita kena tanya peminat manchester united. Sebab apa? Sebab aku tak tahu apebenda yang ada dengan kelab setan sesat tu, tapi kalau ada game setan tu, mesti penuh restoran mamak. Necaya jemlah area seksyen 7 berdekatan Restoran Hakim ni. Dari duk kaji orang yang tersesat freemason, baik kaji orang yang tersesat dengan setan merah ni. Dah ramai sangat ni.

Kepada peminat menchseter united, cepat-cepat la bertaubat. Kita tak tahu bila nak mati. Ye dok?

No comments: