Friday, February 25, 2011

Lirik Kehidupan

Dalam renyai kehujanan itu, dia  terus melangkah gagah tanpa menghiraukan pakaiannya yang kian kuyup. Dengan gitar yang disandang dibelakangnya, langkahannya sedikit perlahan. Nyata, dia mula keletihan. Nafsunya letih, fizikalnya longlai, jiwanya, parah.

Dia cuba melarikan diri dari dunia seketika. Dari cengkaman nafsu malam yang menghiburkan sekalian penduduk urban. Dari kemabukan asmara yang manusia lain tercari-cari. Dia. Ingin. Lari.

Dia duduk di atas bangku, di sebuah taman. Suasana yang gelap dan kesejukan akibat titisan hujan segera mencengkam seluruh pelusuk tubuhnya. Tapi, dia selesa. Seolah-olah satu penyeksaan yang indah.

Ceritanya, pagi tadi dia bergaduh dengan Y. Y, gadis yang dia perjuangkan sekian lama. Y, gadis yang dia berusaha untuk cinta sampai kehujung dunia, sampai dia, tak mampu lagi untuk bernyawa. Itu, objektif hidupnya buat beberapa ketika.

Tapi, apakan daya. Dia, muak dengan karenah wanita. Wanita, kini hidupan liar yang bahaya baginya. Bila dia melihat wanita, ibarat dia sedang melihat harimau yang sedang melihat mangsa dengan penuh rakus. Bersedia untuk membaham mangsa.

Dia keluarkan gitar. Mencari lagu-lagu yang sesuai, untuk dia masuk melayang ke dunia penghinaan, dunia kekecewaan. Kemurungan kembali melanda dirinya. Dulu, sejak Y datang, kemurungan sudah hilang. Hilang dari sebahagian dirinya. Tapi tadi, kemurungan datang lagi.

Kini, dia sepi. Bertemankan sebuah gitar, sebuah melodi, dan serangkap lirik, dia cuba untuk berdiri.

Harap. Esok. Ada lagi.

1 comment:

Anonymous said...

ni terlebih baca komik ke baca novel? hahah. sori