Wednesday, February 9, 2011

Bola, Chelsea dan AF.

Dunia bola sepak sekarang tidak ada bezanya dengan dunia artis-artis AF. Semakin bosan, hambar dan kadangkala buat aku rasa loya.

Satu sebab absolut mengapa aku rasakan bola sepak semakin kurang menarik perhatian aku adalah kerana kehilangan momentum pasukan Chelsea dan Real Madrid, yakni satu pasukan yang kononnya telah mengalir semangat pasukannya dalam jiwa aku, dan satu lagi pasukan yang mempunyai jurulatih yang boleh buat aku teruja.

Chelsea, jika dilihat pada prestasi sekaarang, dan jika kita fokus pada realitinya, memang susah kalau nak jadi juara EPL. Tapi kalau setakat Top 2 dan Top 3 memang tiada masalah. Chelsea bukanlah Liverpool. Dan meskipun Chelsea tewas kepada Liverpool sama ada away atau home, itu bukanlah bermakna Liverpool lebih hebat daripada Chelsea. Dunia bola tidak boleh ditentukan dengan beberapa formula matematik seperti kalau A menang dengan B, bermakna A lagi hebat daripada B. Tidak ya. Tidak. Dan perlu diingatkan, Chelsa masih dilandasan tepat untuk jadi juara.

Cuma, dengan dimiliki oleh seorang kapitalis berdarah yahudi yang kaya raya, kegilaan membeli kadang-kadang boleh menjadi masalah. Mungkin, sekarang terlalu awal untuk membuat beberapa prediksi tetang keberbaloian Chelsea membeli Torres , yakni hero pujaan peminat Liverpool, satu masa dahulu. Tapi, secara hukum hakam akalnya, Chelsea tidak memerlukan Torres sedikit habuk pun.

Chelsea, is fine without Torres. Sebab secara taktikalnya, bukan penyerang yang menjadi masalah Chelsea, tetapi barisan pertahanan.

Jika kita boleh imbas seketika ketika perlawanan Chelsea vs Liverpool tempoh hari, kita akan dapat melihat 2 perkara. Satu, barisan pertahanan Chelsea tidak begitu kuat persefahaman. Lebih-lebih lagi dengan Goalkeeper. Tak percaya, sila rujuk insiden Cech dan Ivanovic. Keduanya, Torres adalah seperti kerbau gila yang diikat dengan rantai besi. Cuba untuk menggila bersama Abang Ba, tetapi pertahanan Liverpool menyebabkan dia tak boleh kemana-mana. Tapi, seperti yang aku kata, mungkin sekarang masih awal untuk membuat prediksi mengenai Torres. Siapa kita untuk menghukum pemain pada game pertamanya di kelab impiannya?

Soalnya, perlukah Torres? Mengapakah Torres? Dan kenapa tak Alexis Sanchez?

Jika Ancelotti tetap merasakan yang barisan penyerangnya adalah masalah utama sekalipun, kenapa Torres? Apa salahnya jika bertaruh pada Alexis Sanchez? Jika kita undur dan kaji permainan Sanchez dengan Chile sewaktu Piala Dunia tempohari, aku berani jamin, he’s way more better than Torres.

Apa-apa pun, aku tetap berani bertaruh, Chelsea bakal menamatkan musim ini dengan ranking lagi top dari Liverpool. Kah3x.

No comments: