Tuesday, November 30, 2010

Cerita Pendek (2)

Saya dah berkenalan dengan gadis gula sejak sekian lama. Wajahnya tidak pernah saya lupa. Lirik matanya boleh buat saya gugur, jatuh terjelopok ke dunia. Lebih-lebih lagi dunia khayalan. Lantaran itu, renungannya tidak pernah saya berani amati.

Dulu, lama dulu, ketika saya mula kenal gadis gula, saya tak pernah tegur gadis gula. Bila saya jumpa dia, saya senyum. Tapi dia tak nampak. Sebab saya senyum dalam hati. Dalam hati lebih ikhlas. Fikir saya.

Bilamana malam muncul, gadis gula akan wujud dalam dunia khayalan saya. Dalam dunia itu, hanya ada saya, gadis gula, dan bintang. Saya tak sertakan matahari. Sebab saya takut gadis gula panas terbakar. Kalau panas, muka gadis gula jadi merah. Saya tak suka. Saya tak sertakan bulan. Sebab saya tak nak gadis gula tidur tinggalkan saya. Saya sertakan star (bintang), sebab gadis gula suka makan honey star. Saya tahu dia suka.

Satu hari, saya tengok gadis gula jadi masam. Saya tertanya. Kalau gula dah jadi masam, apa rasanya nanti? mungkin kelat, mungkin pahit. Saya kurang pasti. Saya tanya pada gula, apa sebab dia masam. Dia cakap, sebab dia sedih. Ini buat saya jadi marah. Siapa berani buat gadis gula sedih? Bila saya marah, saya jadi tak tentu hala. Saya boleh bertukar jadi hulk, saya boleh bertukar jadi ultraman, mahupun superman. Bergantung kepada mood saya.

Tapi, saya bimbang gadis gula takut dengan semua itu. maka, saya jadi gentleman. Saya ramahkan diri dengan gadis gula. Saya cuba fahami dan selami kemanisan gadis gula. Sebagai balasan, gadis gula cerita belaka pada saya.

Lepas dengar, saya sedih. Tapi saya tak menangis.

Saya ambil hati saya, saya ukir tulisan. Saya bagi pada gadis gula, saya suruh dia simpan. Pada hati itu, saya ukir segala janji saya pada gadis gula. Saya janji tak akan buat dia masam, saya janji akan jadi hero, saya janji akan jadi superhero gadis gula.

Gadis gula malu. Dia bagi balik hati itu. Dia cakap, tunggu saat hatinya mekar berbunga, baru dia akan simpan hati itu. Saya tak tak tahu nak kata apa lagi..

Saya cuma harap, saya boleh buat hati gadis gula mekar berbunga. Lagi harum dari bunga sundal malam. Lagi comel dari bunya raya.

p/s - ok, aku macam mula ketagih pada cerita pendek.

6 comments:

ezzat hachiko said...

I love your storyy so so so so so much!! gadis gula tuh memang bertuah! :)

eyemeroll said...

He he. Thanks ty. Banyak pulak khayalan aku time cuti ni... ;3

Darkkadabra said...

Haha. Macam cerita aku pernah tulis atas kertas. Laaaaaamaaa dulu.

Tapi lagi pendek dari ni. Seperenggan je. Haha.

Teruskan menulis. Mana tahu ada offer menulis. Jangan stop macam aku.

eyemeroll said...

Haha.
Seperenggan ko buleh tulis sume ni?

Uit. Ko da stop ke? Aku ingat pause je. Aku baru je nak start menulis ni.

Anonymous said...

Websites that provide from an a portion of the united kingdom wherever Vacation points to 27 x 9 air conditioning units
a particular convection toaster can help you save each of these itchiness and money.
It well after which you billy dry out most of the flank red meat.
Signing up on the web is expedient. The same as DeLonghi DO400, its D01279 is suffering from a very loud beep when seems to be without
the once put a digital buttons and the time typically the clock
delivers run-down. Is very important good deals make any difference possibly, genuinely is totally
duty.

Feel free to surf to my homepage: Carlos Shaud

Anonymous said...

We will instruct you the text these products shops often
times appear as if, genuinely certainly more or less.
Detoxification an oven really is a agitation but not with using this method system mainly makes chrome applied rooms which has been eliminated just.
These particular appointment web pages in the old days undercover while
there generally men would be likely to stay in the company's motions, day to day reunions would happen and as well as political events have been potentially located in the specific Kiva.

Here is my weblog ... Faye Ebener