Wednesday, November 24, 2010

Perbandingan mlm dan bisnes baju

Hari itu, tak lama dulu, ketika bajet 11 belum lagi diumumkan, juga ketika tiada lagi isu menara warisan, aku telah memulakan perniagaan baju.

Bersa
ma-sama abang aku sebagai rakan kongsi, dan modal yang minimal serta setimpal, kami memulakan bisnes tersebut. Berangan seperti tokoh-tokoh korporat yang lain, aku cadangkan nama busanamelayu. Dan nama tu kekal sehingga sekarang. Website online busanamelayu untuk mudah menerima tempahan juga ditubuhkan. Pendek kata, cukup syarat untuk jadi salah satu syarikat melayu. Dari melayu, untuk orang melayu. Biar racist, janji untung.

Untuk bulan perta
ma, aku cukup berpuas hati. Ulang alik dari pejabat pos untuk hantar baju tiap-tiap hari, duduk depan laptop bagi kemasikini website dan handle tempahan, serta lepak di kedai makan berjam-jam bagi promote baju dekat gadis-gadis. Hidup aku waktu tu walaupun tak kaya, tapi bagai syurga. Cuti sem paling heaven, sebab walaupun sibuk, duit masuk. Tak ada orang nak arah-arah, aku bos, aku pekerja.

Nak dijadikan cerita, ada seorang sepupu aku yang join parti cepat kaya. Dia punya progra
m, kalau dengar memang sedap. Sesuai untuk semua melayu.

Seperti
mamat-mamat mlm lain, pantang ada peluang, mesti dia pancing. Berkali-kali dia promote kat aku. Aku, kalau orang nak promote join benda alah ni, aku tak kisah sangat. Layan je. Kalau tak dengar, kot-kot rasa hati pulak. Tapi, apekejadahnya promote siap kutuk aku punya bisnes. Kalau iman aku tak kuat, dah lama dah putus sepupu rasanya. Duk banding mlm dengan bisnes jual baju buat apa?

Sikit-sikit duk banding bisnes aku dengan
mlm. Takat nak kaya cepat dengan buat kerja sikit, toksoh pancing aku lah. Aku memang tak percaya.

.
.
.

Sa
mpai la aku balik cuti baru ni. Dengar cite sepupu aku tu dah stop buat mlm tu, sekarang bukak kedai. Bisnes jugak. Ok la tu. Lega aku dengar. Tapi, nak tahu jugak kedai apa..

Tup. Tup. Sa
mpai aku kat kedai beliau, aku gelak puas dalam hati. Kah3x!

Kedai baju rupanya...

2 comments:

- koroe - said...

awakk..saye nak kebaya pink 3 katon..hehe..nanti antar by hand kat saye..hehe..

eyemeroll said...

oke. bayar dulu, kita setel kemudian. haha