Sunday, November 28, 2010

Update Cuti (5)

Cuti kali ini, aku seolah-olah tersepit di antara kegilaan, semangat bebas inginkan hiburan dan kemuflisan. Satu gaya hidup yang cukup sempurna untuk mengajar aku erti pelarian, kemiskinan dan pengangguran.

Suasana di Kuala Terengganu dipenuhi dengan kedai-kedai biasa dengan pengusaha yang biasa-biasa. Tiada kedai yang terpampang notis "kerja kosong" dengan matlamat bersedia untuk mengupah mana-mana tenaga kerja muda yang hanya sedia berkhidmat selama 1 bulan.

Ini mengajar aku erti susahnya mencari kerja. Tanpa satu helai skrol yang terpampang tulisan ijazah, dan dengan satu syarat berkhidmat hanya sebulan, aku seolah-olah mencuba nasib yang sia-sia. Seolah-olah pasukan bola sepak malaysia turun menentang Jepun dan berhasrat untuk menang. Juga ibarat seorang ahli muzik yang tiada bakat (af contohnya), sedang melalui sesi ujibakat. Jawapan telah pasti, tapi tetap ikutkan hati yang gila ingin mencuba.

Aku masih tak nampak lagi kemana cuti kali ini menghala. Apa yang pasti, walaupun baru 2 minggu, beberapa kerja berani mati dan gila telah aku laksanakan. Semalam contohnya. Paling gila. Heh. Tapi, dia kata rasa macam gula. Aku tak tahu nak balas apa. Apa pun, tunggu 01.02.2012. Baru aku tahu gula tak gula, gila tak gila.

Bosan? Aku mengaku, menjadi teruna dan terperuk di dalam rumah boleh dikatakan satu azab siksaan yang perih bagi seluruh jantan yang sukakan kebebasan seperti aku. Tapi, perkataan bosan seharusnya aku buang jauh-jauh. Ibarat perasaan "sayang lebih" seorang suami yang berpoligami terhadap salah seorang isterinya. Walaupun timbul, tapi tak harus dilayan. Apa yang pasti, perlu dibuang.

Sebab aku tahu, kehidupan bosan inilah yang bakal aku rindu pada awal-awal sem hadapan. Walaupun mungkin hanya untuk beberapa hari, tapi kehidupan yang seolah-olah bosan inilah yang menghiburkan aku, yang membolehkan aku berehat seluruh fizikal dan mental. Lebih penting, membolehkan aku berasmara dengan segala hobi kegilaan aku.

Sekarang, aku cuma perlu tunggu dan alami , apa yang bakal jadi dengan cuti aku.

Sekian.

No comments: