Saturday, December 18, 2010

Update Cuti (7)

Selalunya, dulu-dulu, kepala aku tak macam sekarang. Hidup aku dulu kosong. Jiwa, kalau kosong jawapannya parah. Kalau ikut kehidupan di kota metropolitan, bila rasa kosong, kau akan cari hiburan untuk diisi. Parah sikit lagi, kau akan cari ayam. Janji, jiwa kau penuh. Penuh dengan dosa? Dosa dah kemudian kira masa tu. Kalau di kota yang rendah diri, macam tempat aku berada sekarang, kau akan alih tumpuan. Cari kebodohan untuk berasmara dengan dunia sendiri. Berdiri pada paksi yang mana kau sendiri tak sedar kau cari.

Tapi itu orang lain. Bukan aku. Aku anak soleh. Orang kampung cakaplah. Aku tak tahu. Mungkin aku berjaya hipokrit depan orang kampung. Atau, mungkin juga aku memang soleh. Kau tak setuju? Tiada siapa kenal aku. Malah, dari sudut temubual aku dengan kawan sekolah dulu yang aku rapat sekarang, jelas dia masih tak tahu aku. Orang suka pandang aku dengan pandangan yang agak stereotaip. Dibutakan dengan fizikal aku, dibodohkan dengan mental sendiri. Perlu aku tunjuk siapa aku? Tak perlu. Dia yang tersesat dengan mazhabnya, biarkan. Bukan aku. Aku belum cukup alim, belum cukup ilmu, dan belum cukup baligh untuk memimpin orang yang sesat.

Ok. Itu cerita dulu, tapi versi baru.

Sekarang, aku lain sikit. Tak. Aku tak jadi lagi alim, ilmu aku pun tak cukup lagi, tahap baligh aku belum tahap dewa lagi. Tapi sekarang jiwa aku tak sekosong dulu. Aku jumpa teman yang aku gila 6 tahun dulu. Teman yang sekarang dinaik taraf teman wanita. Biarlah apa orang kata, yang penting dia tak buta. Seperti mereka.

Tadi, aku cuba ingat diri aku yang lepas. Aku cuba cari segala kenangan yang lepas. Ketika aku masih rakus mencari sesuatu untuk berhibur, mengisi kekosongan dan mencari kebenaran. Ok. Ayat aku mungkin boleh buat salah faham. Sampai sekarang, aku masih cari semua tu.

Aku jumpa, koleksi buku-buku aku yang lepas. Aku tersengih seorang diri. Heh. Buku-buku ini, yang berhabuk ketika ini, adalah buku-buku yang telah membentuk diri aku, minda aku, dan mainkan peranan yang penting dalam cara aku berfikir.

Aku senyum lagi. Buku-buku ini, kalau aku tak jumpa, beli dan pinjam, aku rasa aku akan jadi sementah dulu. Masih buta, tak jumpa apa yang dicari, dan hidup dengan pemikiran yang terbatas pada pandangan sendiri. Silap di mana, aku tak tahu. Tapi disebalik silap itu, ada satu prinsip yang telah lama silap tertanam pada diri sendiri. Prinsipnya, sentiasa yakin apa yang difikir adalah betul. Duduk atau berdiri tak penting, tapi yang penting kau kena berjalan. Belajar jatuh, bergolek dan berlari. Itu baru hidup. Prinsip dan cara berfikir tak seharusnya statik. Kadang-kadang perlu berubah, bila perlu.

Ok. Mungkin entri kali ni agak pelik. Biarkan. Bergelumang dengan falsafah memang kebiasaan yang menyeronokkan.

p/s - Aku batuk, pergi klinik dan doktor bagi ubat batuk kanak-kanak. Sial. Perlu ke aku simpan jambang baru nak tahu yang aku dah baligh bertahun-tahun yang lepas?

2 comments:

ezzat hachiko said...

kehkeh~ buku apa la yg mg dok belek tuh. ;)

sian kat mg kan~ ;p

ezzat hachiko said...

kehkeh~ buku apa la yg mg dok belek tuh. ;)

sian kat mg kan~ ;p