Sunday, December 19, 2010

Update Cuti (8)

Satu masalah harian yang aku kena akui sebagai seorang student adalah ketidakcukupan wang. Sepertimana student-student yang lain, wang adalah salah satu perkara pokok yang perlu diambil kira tiap-tiap hari. Dan seperti kebanyakan student juga, aku adalah tergolong dalam mereka-mereka yang boros, dan agak tidak sedar diri.

Dan agak
mengecewakan, berusaha keras untuk mendapatkan biasiswa tampak bukan satu usaha yang mudah. Disamping ideologi "malas itu hebat",sistem keadilan yang diamalkan oleh kerajaan juga agak membantutkan peluang aku untuk mencilok sedikit biasiswa JPA. Nyata, kerajaan kita amat adil, dan hanya mereka yang benar-benar nerd dan sanggup membelakangkan life demi masa depan sahaja yang layak untuk menerima tajaan mereka. Kerajaan lebih prefer student yang hebat kokurikulum? Kepala lutut mak bapak dia. Janji tak pernah nak kota. Tak percaya? Tengok harga minyak sudah. Dulu janji tak naik tahun ni, alih-alih selamber dek naik. Orang buta senyum nampak gusi, next pilihanraya undi lagi.

Sebenarnya ada beberapa point yang aku tak puas hati dala
m isu pembahagian biasiswa. Sebagai contoh, JPA tak pernah adakan temuduga untuk biasiswa PIDN. Bermakna pembahagian biasiswa tak pernah telus. Katakan kau meniru, tak kena tangkap, dan dapat result gempak. Kau cuma perlu apply dan terus dapat. Apa cerita pulak siswa/siswi yang aktif kelab, result gempak tapi tak meletup? Apa guna jadi menteri kalau isu kecil macam ni pun tak dapat fikir?

Berbalik kepada isu wang. Dengan pinja
man ptptn dan gaya hidup kurang sedar diri ni, nyata duit tak pernah nak cukup.

Sedang rakus aku
memikirkan isu yang tak berkesudahan ni, dapat pula tawaran yang sedap. Buat sesuatu yang dapat jaminan income tiap-tiap bulan. Ya, sedap bunyinya.

C
uma masalahnya kepakaran aku dalam kejadah ni agak terhad. Dan aku tidak punyai sebarang sijil untuk menggelarkan yang diri aku ini berkemahiran. Juga, aku tak dapat nak jamin aku punyai masa yang cukup untuk buat kejadah ni tiap-tiap bulan.

Tak, ini bukan
mlm. Dan aku bukan ajak korang untuk join aku mahupun jadi orang bawah aku. Juga aku bukan nak promote mahupun puji benda-benda ni.

Aku cuma perlukan sedikit ketenangan, sambil memikirkan masa depan. Wang,masa dan belajar. Satu gabungan padu yang boleh buat aku pening kepala.


2 comments:

eik`S noName said...

ahh...just join jew...dan kasi komitment...hahaha

aku heppy je dgn hidup aku...
walaupom hutang dgn ptptn beribu2 yang mengamalkan sistem riba yang diharamkan oleh Islam...tp keadaan terpaksa...dan kerajaan pula tidak halang menda nih...

sal minyak aku stuju,,,,ayt2 time nak pilihan raye je berbunga2...

eyemeroll said...

haha..

no komen.

perlukan duit~~