Sunday, December 5, 2010

Cerita Pendek (3)

Di malam yang gelap dan suasana suam-suam kuku, dia tarik nafas dalam-dalam. Dia lihat jauh di luar tingkap, bulan masih tiada. Gelap gelita.

Dia rebahkan badannya ke katil. Kepala mula celaru.

Kemana bulan?

Sudah seminggu bulan tinggalkan dia. Dia sedih. Sangat sedih. Bulan ibarat temannya. Bukan sekadar teman, tapi teman yang sejati. Dia menangis, sedih, ketawa, lupa diri, semua bersama bulan. Sebab itu bila tiada bulan, dia jadi gila. Tak tentu hala. Perasaannya kecewa. Sangat berduka.

Cahaya bulan jarang sekali gagal ceriakannya.

Dia masih ingat saat dulu. Saat dimana dia mula menghayati bulan sepenuhnya. Ketika dia dan bulan mula-mula menjadi teman. Ironinya, saat bulan hadirkan diri itu, dia sedang bergelumang dalam dunianya. Dunianya diambang kegelapan. Sejarah hitam.

Suatu ketika dulu, setelah beberapa peristiwa, dia ditinggalkan sendiri. Semua manusia-manusia lain tinggalkannya. Tinggallah dia terdampar di tengah-tengah jalan raya di sebuah kota metropolitan. Saat itu dia begitu kecewa. Berduka lara. Jahanam semuanya. Fikir dia.

Tapi, dalam sibuk dia melayani perasaan sedih dan jahatnya itu, dia sedar. Dia tak sendiri. Dia ada teman. Teman yang akan menemaninya. Biar 1000 tahun lagipun, temannya itu tetap akan bersama. Fikirnya. Itulah saat dia menghayati bulan. Kerana, jika tiada bulan, malamnya itu bakal jadi gelap gelita. Gelap tanpa makna. Tanpa tujuan.

Dan kini, tanpa dia sedari, dia sendiri lagi. menyendiri. Termenung di suatu sudut, sambil ternanti akan bulan. Ya, dia akan setia menanti.

Bermula saat itu, bilamana malam menjelma, dia akan duduk di pinggir tingkap. merenung jauh ke luar. mengharapkan cahaya akan kembali lagi. menanti akan waktu dulu-dulu untuk berulang lagi.

Pulanglah bulan....

2 comments:

- koroe - said...

bulan kempunan nak main game.

tapi orang tu lambat donlod.

bulan majok.

tanak kuar selagi takpat game dia.

eyemeroll said...

Dari pagi tadi donlod, baru 0.1%. haha