Thursday, October 28, 2010

Antara bisnes, kanak-kanak dan mamak.

Tetiba teringat zaman dulu-dulu, sewaktu aku masih kecil. Zaman yang mana aku belum kenal apa itu dunia, siapa itu perempuan dan apa fungsinya manusia. Dimana akal aku masih belum boleh berfungsi secara sendiri. Perlu ada suapan dan bimbingan untuk berdiri dan memerhati.

Secara automatiknya, apa yang aku tahu pada masa itu adalah keriangan. Aku ingin sentiasa riang. Bagaimana aku boleh riang? Dah tentu dengan bermain. Aku tak peduli apa pasal orang sekeliling aku sedih. Ada yang bunuh diri. Ada yang sepak terajang. Apa aku kisah? Lantak lah. Dieorang tak jumpa cara untuk riang agaknya. Fikir aku pada masa itu.

Satu satunya benda yang penting dan perkara yang paling sirius pada waktu itu bagi aku adalah bermain. Wajib bermain kurang-kurang 6 jam sehari. Hampir-hampir sama jugalah dengan waktu kerja pekerja sektor awam sekarang ini. Begitu berdisiplinnya aku ketika itu.

Dan aku juga masih ingat jenis permainan yang menjadi kegemaran aku pada waktu itu, iaitu...


Ding Dang bersama-sama tora!

Benda ni bagi aku berseni. Terlalu banyak unsur-unsur keunikan yang susah untuk diterangkan.

Macam ni ajelah, kau tengok kedai sekeliling kau. Cuba ingat balik, sejak zaman kau kecik sampai sekarang, dah berapa kali kedai tu bertukar tuan. Dan berapa kali kedai tu tutup, rombak, buat baru, buka, then tutup balik? Cuba ingat. Flip flop dunia. Aku yakin dah berkali-kali.

Tapi benda ni tak. Adik aku dulu pun sempat lagi main. Malah adik aku yang baru darjah satu still lagi main benda ni. Kalau fikir-fikir balik, berapa sangat untung syarikat dieorang dapat atas satu jualan produk ni? Tak banyak mana pun kalau nak banding dengan syarikat-syarikat besar yang tutup dek kegawatan ekonomi masa 1998 aritu. Tapi, still syarikat ni tak lingkup-lingkup. Lain ceritalah kalau syarikat lain dah ambil alih produk ni. Yang tu memang aku tak tahu menahu.

Cuma satu benda yang aku tahu. Syarikat ni bukan saja buat satu produk untuk keuntungan, tapi dia buat satu produk yang orang lain akan ingat sampai bila-bila. Dia buat satu produk yang menjadi nostalgia dan memori indah bila kau dah besar panjang dan jadi orang yang kurang berguna.

Tak caya? Pergi mana-mana, jumpa orang yang umur dalam linkungan 20-an, tanyalah apa itu Tora, apa itu Dingdang. Pasti dia akan gelak, dan wajah akan jadi berseri.

See?

Nak berbisnes bukan susah pun. Cuma jangan duk fikir untung je. Macam kedai mamak khulafa ni, aku makan tengahari pun kat RM 10. Ape cer? Dilemma aku hari ni. Haish!

2 comments:

alam said...

wah,betulla.kalau jumpa bnda ni msti ceria je muka.nak pegi beli la esok.nk tgk ada mainan apa

eyemeroll said...

jangan lupa share mainan apa yang dapat. keh3x.