Saturday, January 8, 2011

Cerita Pendek (6)

Dia diam. Aku pun diam. Dan bila kami berdua diam, suasana jadi sunyi. Sunyi sekali tanpa bunyi. Seperti dunia tak lagi berbunyi. Itu buat aku jadi janggal sekali. Lalu aku cuba hasilkan bunyi.

Serungkap bibir aku ungkapkan, pandangannya terus tajam. Aku tahu, dia marah. Dia marah sebab dia tahu aku lelaki jahanam. Aku, tak punyai apa untuk pertahan diri. Aku silap. Ya, aku, lelaki yang jahanam. Dan seperti mana pasangan yang lain, aku perlu dia faham. Yang lelakinya adalah lelaki jahanam.

Tapi aku tak jahanam seorang diri. Aku bawa dia jahanam sama. Sebab itu dia marah. Tapi, dia marah pada aku atau diri sendiri? Itu kena tanya hati dia sendiri.

Jadi, dipendekkan cerita, kami berdua jahanam. Jahanam sebab aku yang secara asalnya telah lama jahanam seorang diri telah pengaruh dia untuk jahanam sekali. Alangkah terjahanamnya manusia sekarang ini.

No comments: