Monday, December 21, 2009

Cerita Hebat yang Gagal Dengan Jayanya

Cerita ini gagal dengan hebat sekali.

Tapi aku kagum. Kagum dengan pengarahnya. Berjaya membuat satu cerita dengan plot yang hebat, tetapi keseluruhan cerita yang celaka.

Tajuk cerita : ACCIDENT



Aku download cerita ni pada dasarnya sebab Louis Koo yang berlakon. Mamat ni hebat. Buleh bawak pelbagai watak dengan jayanya. Kalau cerita lawak, memang menjadi lawak dia. Kalau seriyes. Memang menjadi seriyes dia. Dalam cerita ni, dia seriyes. Tapi sebab cerita yang bangang, dia pun jadi bangang jugak.

Nak sinopsis lengkap. Tengok sini

Plot cerita ni hebat. Buat aku sangkut untuk 30 minit yang pertama.

Dia berkisar pasal satu group pembunuh upahan, yang membunuh mangsa dengan men 'set up' satu kemalangan. Dalam bahasa 'keling' nya, dieorang buat pembunuhan tu nampak macam satu eksiden. Kemalangan. Hebat bukan? Kerja dieorang pulak begitu professional. Puting rokok pun dieorang tak tinggal kat tempat kejadian. Tu buat aku teruja dengan cerita ni awal-awal.

So aku ingat cerita ni berkisar tentang plan dieorang nak set up kemalangan lah. Dapat kes besar ke hape ke. Tapi tak.

Celaka punya direktor sekolah darjah berapa entah. Dia buat cerita ni pasal lain. Pasal salah sorang dalam group tu mati kerana eksiden. So, Loois Koo sebagai ketua kumpulan ingat ada group lain nak bunuh dia dengan menggunakan cara yang sama, iaitu menampakkan kes tu sebagai satu eksiden.

Lepas kemalangan tu, cerita ni berkisar tentang Loois Koo menyiasat seorang diri..siapa yang nak bunuh dia. Dia ada suspek sorang. Pastu, dia bunuh makwe suspek dia tuh. Pada masa tu jugak baru dia tahu, yang teman dia yang mati hari tu memang disebabkan oleh kemalangan. Bukan sebab ada group lain nak bunuh dia. Then? Loois Koo dibunuh oleh suspek tu...The End.

Memang cilanat direktor cerita ni. Kalau la dia ubah sket jalan cerita ni, mesti dah kaw kaw hebat. Mau box office.



p/s- Chelsea pun cilaka jugak. EPL tengah krisis sekarag nih.. Team atas liga berebut nak join team bawah. Nak teman Liverpool katanya..

2 comments:

zuwairiaiman said...

xpe.. kita tgok cite tu mungkin kita dpt iktibar skit2 pun jadi la

eyemeroll said...

haha..tu la..sikit2 pun kira ok la..