Saturday, July 2, 2011

REVIEW : PECAH

Setakat ni, dua tiga perkara dah aku selesaikan. Kerja, hampir setel. Biasiswa, pun hampir. A better life? Coming soon.

The only thing that i learned from my holiday was, kalau tak boleh hadapi masalah, tak apa. Lari je. Itu pandangan aku yang cukup konkrit sekarang ni. Lebih kepada realist, daripada idealist. Well, hidup bukan drama, cerpen mahupun komik dan manga. Kadang-kadang kita perlu give up, kadang-kadang kita perlu kalah. Kalah is kalah. No matter for what reasons.

*********

Sejak dua menjak ni, buku menjadi sumber hiburan aku. Meskipun dengan ekonomi yang cikai, aku masih dapat beli beberapa buku. Well, aku tak kisah belanja terhadap buku. Aku boleh terogasm ketika membaca.

Fokus aku sekarang ni terhadap fiksi. Lupakan seketika buku politik dan agama. Mari berorgasm dengan sedikit fiksyen. Dan untuk fiksyen sekarang ini, dah tentulah buku FIXI. Baru pulp dan urban. Kata oranglah.

Buku pertama aku baca adalah PECAH. Well, this is the best book i've ever read. Serius. Ianya ibarat membaca buku Aliya Elyana karya Vovin dahulu kala. Tanpa sebarang ayat-ayat romantik karat, geli-gelian, skema, hatta nerd sekalipun.

Gaya bahasa, agak tinggi. Mungkin tidak sesuai untuk mereka yang dahagakan bahan bacaan sempoi. PECAH membawa pembaca menjadi pemikir. Seolah sedang berfikir di atas papan chess. What happen after this. What should we do? Plot-plot yang disusun dengan teratur sekali bakal membuatkan pembaca sentiasa saspen.

Pada setiap penghujung bab pula sama seperti pengakhiran setiap episod drama korea. Terasa bersalah kalau berhenti membaca. Hati terkinjal-kinjal mahu tahu apa cerita. Apa kes. Apa jadi. Apa kaitan? Dan buat seketika mungkin pembaca akan bersuara, WTF?!

Ending? Mungkin tak seperti yang aku harapkan. Tapi untuk menghubungkan setiap watak di dalam novel dengan permulaan latar yang berlainan, mengkaitkan dengan setiap plot, motif dan sosial adalah sesuatu yang tak tercapai akal aku.

Sirius, kalau mahu berjinak dengan dunia novel, tapi takut termuntah akibat karatan-karatan ayat, bacalah buku ini. Guarantee, kepala akan ligat.

1 comment:

zaRain said...

lepas bace novel..ape yg kita tulis pon akan tepengaruh ngn bahase novel kn?